Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
6
155
online
1
fulltext
fa
مقایسه تاثیر تحلیل رفتارکاربردی و بازیدرمانی بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم
Comparison of the Effectiveness of Applied Behavior Analysis and Play Therapy on Behavioral Problems of Children with Autism Spectrum Disorder
اتيسم
Autism
اصیل پژوهشی
Original Article
<strong>چکیده</strong><br>
<strong>زمینه و هدف:</strong> تحلیل رفتارکاربردی و بازی<span dir="LTR">­</span>درمانی می­توانند روش­های موثر برای حل مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک باشند. در این بین، مقایسه اثربخشی تحلیل رفتارکاربردی و بازی<span dir="LTR">­</span>درمانی موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش تحلیل رفتارکاربردی و بازی­درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان اتیسم انجام گرفت.<br>
<strong>روش:</strong> روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی و طرح آن به صورت پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی کودکان پسر مبتلا به اتیسم مراجعه­کننده به مراکز روزانه تحت نظارت بهزیستی استان گیلان در دامنه سنی 6 تا 11 بود. حجم نمونه 30 شرکت­کننده بود که به صورت تصادفی در سه گروه تحلیل رفتار کاربردی، بازی­درمانی وکنترل (10=<span dir="LTR">n</span>) جای­گذاری شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه مشکلات رفتاری استفاده شد. در انتها، داده­ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل گردیدند.<br>
<strong>یافته­ها:</strong> نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین شاخص<span dir="LTR">­</span>های مشکلات رفتاری گروه های آزمایش (تحلیل رفتار کاربردی و بازی­درمانی) در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش پیدا کرده است (01/0> <em><span dir="LTR">p</span></em>). همچنین در مقایسه دو روش درمانی، تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0< <em><span dir="LTR">p</span></em>).<br>
<strong>نتیجه­گیری</strong>: با توجه به یافته­ها، هر دو روش تحلیل رفتار کاربردی و روش بازی­درمانی، به یک اندازه در کاهش مشکلات رفتاری این کودکان موثر بوده­اند. در همین راستا، نتایج مطالعه حاضر حاکی از عدم وجود تفاوت مشخص در میزان تاثیرگذاری تحلیل رفتارکاربردی و بازی­درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم است.<br>
<strong><span dir="RTL">واژه­های کلیدی</span></strong><span dir="RTL">: اختلال طیف اتیسم، تحلیل رفتار کاربردی، بازی­درمانی، مشکلات رفتاری</span>
<strong>Abstract</strong> <br>
<strong>Background and purpose:</strong> Applied behavior analysis and game therapy can be effective methods for solving autistic children's behavioral problems. Meanwhile, comparing the effectiveness of behavioral behavioral analysis and therapeutic play is a topic that has been neglected. The purpose of this study was to compare the effectiveness of applied behavior analysis and play therapy on behavioral problems of children with autism spectrum disorder.<br>
<strong>Method:</strong> The present research method is semi-experimental and its design is pretest<span dir="RTL">-</span>posttest with control group. The statistical population of the present study consisted of all boys with autism who referred to daily centers under the supervision of the state welfare organization of Guilan province in the age range of 6-11 years. The sample size was 30 participants who were randomly assigned to three groups of applied behavioral analysis, game therapy, and control (n=10). The behavioral problems inventory was used to collect data. Finally, data were analyzed using covariance statistical method.<br>
<strong>Results</strong>: The results of this study indicate that the mean of behavioral problems indices in experimental groups (Applied behavior analysis and play therapy) was significantly reduced compared to the control group (<em>p</em> <0.01). Moreover, there was no significant difference in comparison between two therapeutic methods (<em>p</em> <0.05<span dir="RTL">(</span>.<br>
<strong>Conclusion</strong>: According to the findings, both applied behavior analysis method and play therapy method have been effective in reducing behavioral problems in these children. In this regard, the results of this study indicate that there is no distinct difference in the rate of impact of applied behavior analysis and play therapy on behavioral problems of children with autism spectrum disorder.<br>
<strong>Keywords</strong>: Autism spectrum disorder, Applied behavior analysis, Play therapy, Behavioral problems<br>
اختلال طیف اتیسم, تحلیل رفتار کاربردی, بازی درمانی, مشکلات رفتاری
Autism Spectrum Disorder, Applied Behavior Analysis, play Therapy, Behavioral Problems
13
20
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-110-8&slc_lang=fa&sid=1
abbasali
hosein khanzadeh
عباسعلی
حسین خانزاده
Abbaskhanzade@gmail.com
10031947532846009026
10031947532846009026
Yes
nima
haghighi
نیما
حقیقی
nimahaghighi73@gmail.com
10031947532846009027
10031947532846009027
No
reza
shabahang
رضا
شباهنگ
Rezashabahang74@gmail.com
10031947532846009028
10031947532846009028
No