Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
3
152
online
1
fulltext
fa
از محرومیت تا توانمندی ناشنوایان
From Isolation to Empowerment
آسیب دیده شنوایی
Hearing Impaired
مروری
Review Article
<strong>زمینه:</strong> این مقاله مروری بر تاریخچه ناشنوایان و زبان آنها دارد تا جایگاه افراد ناشنوا در جهان و به دنبال آن در ایران مشخص گردد. مطالعه و بررسی ناشنوایان در ابعاد مختلف، به نوبه خود، به شناخت واهمیت زبانِ اشاره منتهی میشود. ناشنوایان در طول تاریخ با دو دیدگاه و تفکرِ متفاوت مورد بررسی قرار گرفتهاند: دیدگاه پزشکی که ناشنوا را عقبمانده و دارای نقص حواس میداند و دیدگاه جامعهشناسی که ناشنوا را موجودی اجتماعی میداند که مانند هر قوم و ملتی زبان و فرهنگ خاص خود را دارد. دیدگاه اول منجر به حرکت گفتاری/شفاهی و ایجاد روشهایی مانند تلفیقی شد و دیدگاه دوم باعث پدید آمدن حرکت زبان اشاره/دستی گردید. پیامد نظر اول انزوا و گوشهگیری ناشنوایان و نابودی تعداد زیادی زبان اشاره در دنیا شد و نتیجه دیدگاه دوم تحقیق و پژوهشِ زبانی و بروز توانمندیهای ناشنوایان شد که به نوبه خود به پیشرفت جامعه ناشنوا و سپس جامعه جهانی منتهی گشت. زبان اشاره همانند زبانهای گفتاری یک زبان کامل است و از همه عناصر زبانی موجود در زبانهای گفتاری برخوردار است. این زبان نیز دارای گویش و لهجههای فراوانی میباشد.<br>
<strong><span dir="RTL">نتیجه گیری:</span></strong><span dir="RTL"> افراد ناشنوا به دلیل استفاده از زبان اشاره از حس دیداری بالایی برخوردار هستند و همین امر باعث شده دارای خلاقیتها و توانمندیهای ادراکی و فرهنگی منحصر به فردی باشند که میتواند به توسعه علوم در زمینههای مختلف منجر گردد. در این مقاله توضیح بیشتری در این زمینه ارائه شده است.</span>
<strong>Background: </strong>This study provides a brief review on the history of deaf community and the sign languages in order to describe the position of deaf people around the world in general and in Iranian particular. The research and evaluation of deaf individual from different aspects can result in a better knowledge of sign languages and their significance. Historically, deaf people have been examined from two main various perspectives: a medical viewpoint which considers a deaf individual handicapped missing the senses; and a sociological viewpoint which characterizes deaf people as social individuals, with certain cultures and languages similar to all other nations and groups. The first led to speech/ oral movements and approaches such as syncretistic method; while the second resulted in sign languages/ hand movements. However, the medical viewpoint caused deaf individuals to become isolated and thus various sign languages faded. The sociological viewpoint contributed to linguistic research and studies and deaf people’s empowerment, thereby resulted in the development of the deaf community and the world. Like oral languages, sign languages are fully-fledged and contain all linguistics components available; they also include a wide range of dialects and accents.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Because of using signs, deaf people enjoy an enhanced vision; this leads to unique creativity and cultural and comprehension capabilities which pave the ground for developing various scientific disciplines. Here, the subjects will be discussed in future details. <br>
حرکت/جنبش گفتاری, حرکت/جنبش دستی, دیدگاه پزشکی, دیدگاه اجتماعی, زبان اشاره,
Oral movement, Hand movement, Medical viewpoint, Sociological viewpoint, Sign language
27
34
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-13&slc_lang=fa&sid=1
Zohreh
Ghari
زهره
قاری
nashriyeh2005@yahoo.com
10031947532846009269
10031947532846009269
Yes