Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
1
161
online
1
fulltext
fa
اثربخشی توانبخشی عصب روانشناختی بر الگوی امواج مغزی در افراد با ناتوانیهای یادگیری ریاضی و خواندن
The Effectiveness of Pennsylvania Resilience Program
on Mental Well-being and Academic Stress among
Students with Visual Impairment in Tehran
مشکلات يادگيري
مشکلات یادگیری
اصیل پژوهشی
Original Article
چکیده<br>
زمینه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توان بخشی عصب روان شناختی بر الگوی امواج مغزی در افراد با ناتوانی های<br>
یادگیری ریاضی و خواندن بود. بدین منظور از بین جامعه ی آماری شهر تبریز، یعنی کلیه ی دانش آموزان با ناتوانی های<br>
ریاضی و خواندن مراجعه کننده به مرا کز اختلال های یادگیری در سال تحصیلی 95 - 94 بود.<br>
هدف: تعداد 30 دانش آموز با ناتوانی های ریاضی و خواندن که در دامنه ی سنی 8 تا 12 سال بودند، به عنوان نمونه،<br>
به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی ریاضی و خواندن قرار گرفتند. سپس هر دو گروه از<br>
نظر امواج آلفا و تتا مورد ارزیابی قرار گرفتند )پیش آزمون( و بعد گروه آزمایشی به مدت 20 جلسه ی 30 تا 45 دقیقه ای، با<br>
نسخه ی فارسی نرم افزار آموزشی SOUND SMART شرکت BRAIN TRAIN ، آموزش های مرتبط را دریافت کردند و در<br>
پایان هم به منظور ارزیابی تفاوت های صورت گرفته، آزمون فوق، دوباره یر روی هر دو گروه آزمایشی اجرا شد )پس آزمون(.<br>
داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار Neuroguid مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از آنجایی که روش<br>
پژوهش حاضر یک مطالعه ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود، برای تجزیه و تحلیل داده ها<br>
علاوه بر شاخص های آمار توصیفی از روش تحلیل واریانس چند متغیره نیز استفاده شد.<br>
یافته ها: تحلیل داده های پژوهش حاضر نشان داد که توان بخشی عصب روان شناختی بر الگوی امواج مغزی آلفا و تتا<br>
هیچ گونه تأثیر معناداری نداشته است.<br>
نتیجه گیری: بر مبنای یافته های پژوهش حاضر می توان ادعا کرد که آموزش توان بخشی تأثیرهای دیرهنگامی بر جای<br>
می گذارد.
Abstract<br>
Background & Purpose: The purpose of this study was to determine the effectiveness of Pennsylvania<br>
resilience program on mental well-being (satisfaction of life and positive-negative emotions) and academic<br>
expectations stress in students with visual impairment in Tehran.<br>
Materials and Method: This experimental study was a pretest-posttest design with a follow-up test. The<br>
statistical population of the present study consisted of all first grade high school male students (12-15 years)<br>
with visual impairment in Tehran in 2019 that Shahid Mohebbi School was selected non-randomly. Thirty<br>
two students with visual impairment at the school were randomly selected and assigned to two experimental<br>
and control groups (16 in each group). Then the Pennsylvania Resilience Program was conducted in 7<br>
sessions per week for two sessions. The Positive-Negative Affective Program, Life Satisfaction Scale<br>
and the Academic Expectations Stress Inventory were used as the research instruments. .Analysis of<br>
covariance and SPSS23 statistical software were used to analyze the data.<br>
Results: The results showed that education of Pennsylvania’s Resilience program significantly increased<br>
Life Satisfaction and Positive Emotions while it reduced Negative Emotions and Academic Stress in the<br>
experimental group (P< 0/01). These results were also preserved in the follow-up test (P< 0/01).<br>
Conclusion: The results of the present study show that Pennsylvania’s Resiliency Program can be used to<br>
improve the mental health of individuals against stress and improve their mental well-being.
واژه های کلیدی: الگوی امواج مغزی, توان بخشی عصب روان شناختی, ناتوانی یادگیری ریاضی, ناتوانی یادگیری خواندن
Keywords: Academic Expectations Stress, Mental Well-being, Pennsylvania Resilience Program, Visual
Impairment
35
44
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1596-1&slc_lang=fa&sid=1
sepideh
ansari
سپیده
انصاری
sepii_ansari@yahoo.com
100319475328460011956
100319475328460011956
Yes
دانشگاه علامه طباطبایی
yazdan
movahed
یزدان
موحد
yazdan.movahedi@gmail.com
100319475328460011957
100319475328460011957
No
دانشگاه هنر اسلامی تبریز