Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
3
158
online
1
fulltext
fa
پیشبینی اختلالهای هیجانی بر اساس شدت آزاردیدگی در دانش آموزان
Prediction of emotional disorders based on severity of emotional abuse in children
اختلالات رفتاري
Behavior Disorder
اصیل پژوهشی
Original Article
هدف: آزاردیدگی و غفلت هیجانی یکی از عوامل آسیب زننده به عملکرد و رشد کودکان است که اغلب میتوان اثرات ناشی از آن را در زندگی بزرگسالی آنها نیز مشاهده کرد. هدف این پژوهش پیش‏بینی اختلال هیجانی بر اساس شدت آزاردیدگی در دانش آموزان است.<br>
روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعه این پژوهش را کلیه دانشآموز متوسطه اول شهر جاجرم تشکیل داد. 519 دانش‏آموز با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. این دانش‏آموزان پرسشنامه خودگزارش‏دهی نوجوان و پرسشنامه آزاردهی هیجانی را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد.<br>
یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که آزاردیدگی هیجانی با اختلالهای هیجانی دردانش آموزان رابطه مستقیم دارد. یعنی با افزایش آزاردیدگی هیجانی، نشانههای اختلالهای هیجانی دانش آموزان افزایش مییابد<span dir="LTR">.</span><br>
نتیجه گیری: یافته‏های پژوهش نشان داد که بین آزاردیدگی و اختلال‏های هیجانی در دانش‏آموزان رابطه وجود دارد، بنابراین معلمان و مدیران باید به این مساله توجه بیشتری داشته باشند.
<span dir="LTR">Objective: Abuse and emotional neglect <gwmw class="ginger-module-highlighter-mistake-type-3" id="gwmw-15867009443684668591750">is</gwmw> one of the damaging factors to the function and development in children and its effects can often be seen in their adult life. The aim of this study is to predict of emotional disorders based on the severity of emotional abuse in students</span>.<br>
<span dir="LTR">Method: Method of this study is the descriptive-analytic method. Research community included all first high school students in Jajarm. 519 students were selected through purposive sampling method. These students completed adolescent self-report questionnaire and emotional abuse questionnaire. To analyze the data, descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation and regression) were used. </span><br>
<span dir="LTR">Result: The results showed that emotional abuse is directly related to emotional disorders in adolescents. In the other words, the symptoms of the emotional disorder in adolescents increase with increasing emotional anxiety. </span><br>
<span dir="LTR">Conclusion: The results showed that emotional abuse is related to emotional disorders in the student. Therefore, teachers </span><span dir="LTR">and </span><span dir="LTR">managers</span><span dir="LTR"> should pay attention to this issue. </span><br>
اختلال هیجانی, آزاردیدگی هیجانی, دانشآموزان
Keywords: emotional disorders, emotional abuse, students
0
0
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-865-3&slc_lang=fa&sid=1
Abbas
Nesayan
عباس
نساییان
anesayan@gmail.com
100319475328460010225
100319475328460010225
Yes
university of Bojnord
دانشگاه بجنورد
Mehdi
Abdollah zadeh
مهدی
عبدالله زاده رافی
rafi.mehdi@gmail.com
100319475328460010226
100319475328460010226
No
university of Malayer
دانشگاه ملایر