Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
1
150
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مهارتهای ابرازمندی برخودکارآمدی در روابط بینفردی در کودکان مبتلا به لکنت زبان
Effect of Assertiveness Skills Training on Self-Efficacy for Interpersonal Relationships in Children with Stuttering
اختلالات گفتار و زبان
گفتار و زبان
اصیل پژوهشی
Original Article
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">زمینه: </span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">یکی از شایعترین اختلالهای گفتاری، لکنت است که موجب اضطراب وکمرویی شده و روابط بینفردی را محدود میسازد. پژوهش حاضر به منظور تأثیر آموزش مهارتهای ابرازمندی بر افزایش خودکارآمدی در روابط بینفردی در کودکان پسر دارای لکنت زبان انجام شد. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">روش: </span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">نوع مطالعه، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کودکان پسر دارای لکنت زبان پایه چهارم و پنجم مراجعهکننده به مراکز گفتاردرمانی شهر رشت در سال ۱۳۹۳-۱۳۹۴ بود که از این میان ۲۴ نفر به شیوه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی کودکان در روابط بینفردی با همتایان ویلر و لد(۱۹۸۲) استفاده شد. پس از انجام پیشآزمون، برنامه آموزش طی هشت جلسه ۵/۱ ساعته</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">بر روی گروه آزمایش اجرا شد و در پایان از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">یافتهها: </span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ابرازمندی توانسته است میزان خودکارآمدی در روابط بینفردی(۶/۱۴۲۲) و خردهمقیاسهای با تعارض (۱۲/۱۱۴) و بدون تعارض (۰۳/۱۷۵) را افزایش دهد (۰۰۱/۰</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:arial,sans-serif;"><span style="font-size:14.0pt;">P</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">≤</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">)</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">به علت اینکه کودکان دارای لکنت زبان ترس و اضطراب اجتماعی خاصی را در تعاملات اجتماعی تجربه میکنند، افزایش مهارتهای ابرازمندی آنها میتواند به عنوان یکی از محورهای مداخله و توانبخشی آنها استفاده گردد.</span></span>
<strong>Background: </strong>One of the most common speech disorders is stuttering which cause in anxiety and shyness, and limits interpersonal relationships. The purpose of the present research was to examine the effect of assertiveness skills training on increasing self-efficacy in interpersonal relationships in boys with stuttering.<br>
<strong>Method: </strong>This was a quasi-experimental study with a pre-test/post-test design and control group. The statistical population consisted of all boys with stuttering in 4<sup>th</sup> and 5<sup>th</sup> grade referred to speech therapy centers in Rasht in 2014-2015, of which a sample of 24 boys were selected through convenience sampling. They were randomly assigned to two (control and experimental) groups. To collect data, Wheeler & Lad`s children`s self-efficacy for peer interaction scale (1982) was used. After implementing pre-test, the assertiveness skills training program was conducted on experimental group for eight sessions , one and half hour per session and at last, post-test was conducted on both groups. Data were analyzed by covariance analysis.<br>
<strong>Results: </strong>Results indicated that assertiveness skills training could increase self-efficacy in interpersonal relationships (1422.6), subscales of conflict (114.12) and non-conflict (175.03) of experimental group (P≤0.001).<br>
<strong>Conclusion: </strong>Since children with stuttering experience special fear and social anxiety in social interactions, so assertiveness skills training can be used as one of the axes of their therapy and rehabilitation.
واژههای کلیدی : مهارتهای جرأتورزی, روابط بینفردی, لکنت زبان
Keywords: Assertiveness Skills Training, Interpersonal Relationships, Stuttering
45
54
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1576-1&slc_lang=fa&sid=1
somayeh
Chatrmehr
سمیه
چترمهر
psy_chatrmehr@yahoo.com
2721022393
10031947532846009099
Yes
دانشگاه گیلان
Abbas Ali
Hosseinkhanzadeh
عباسعلی
حسین خانزاده
abbaskhanzade@gmail.com
10031947532846009100
10031947532846009100
No
دانشگاه گیلان
Iraj
Shakerinia
ایرج
شاکری نیا
irajeshakerinia@guilan.ac.ir
10031947532846009101
10031947532846009101
No
دانشگاه گیلان
Majid
Baradaran
مجید
برادران
baradaran@yahoo.com
10031947532846009102
10031947532846009102
No
دانشگاه پیام نور