Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
6
155
online
1
fulltext
fa
آموزش گفتن دروغ های مناسب اجتماعی به کودکان با اختلال اتیسم
TEACHING CHILDREN WITH AUTISM TO TELL SOCIALLY APPROPRIATE LIES
توان بخشي
توان بخشي
ترجمه (پایان پذیرفته است)
translate
این مطالعه از طرح خط پایه غیرهمزمان برای ارزیابی استفاده از قواعد، نقش بازی کردن، و بازخورد دادن برای آموزش به سه کودک با اختلال طیف اتیسم به منظور آموزش دروغ­های مناسب­های اجتماعی به آن­ها استفاده کرد. آموزش دروغ­های مناسب اجتماعی در دو موقعیت بود: وقتی که (الف) هدیه غیردلخواه به فرد داده می­شد؛ (ب) ظاهر فرد به شیوه­ای غیرمطلوب و ناخوشایند تغییر می­کرد. یافته­ها نشان داد که مداخله در آموزش استفاده از دروغ­های مناسب اجتماعی مؤثر بود و تعمیم به افراد و هدیه­ها یا تغییر در ظاهر که به شرکت­کنندگان آموزش داده نشده بودند، مشاهده شد.
<span class="fontstyle0">This study used a nonconcurrent multiple baseline across participants design to evaluate the use of rules, role-play, and feedback for teaching 3 children with autism spectrum disorder to tell socially appropriate lies when (a) presented with an undesired gift and (b) someone</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">s appearance changed in an undesired way. The intervention was effective in teaching use of socially appropriate lies, and generalization to untrained people and gifts or appearances was observed.</span><br>
اتیسم, فریب, دروغ, اتخاذ دیدگاه, نظریه ذهن.
Key words: autism, deception, lie, perspective taking, theory of mind
61
65
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-379-8&slc_lang=fa&sid=1
Seyyedeh Maryam
Fazaeli
سیده مریم
فضائلی
ma_fazaeli@yahoo.com
0938172891
10031947532846009010
Yes
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد