Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
4
147
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش فعالیتهای ادراکی-حرکتی بر تواناییهای حرکتی ظریف کودکان با اختلال طیف اتیسم
The Effect of Teaching Perceptual-Motion Activities on the Subtle Movement Abilities of Children with Autistic Spectrum Disorders
اتيسم
Autism
اصیل پژوهشی
Original Article
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> شیوع اختلال طیف اتیسم بهطور چشمگیری در طی دهههای گذشته افزایش یافته است. درواقع، اختلال طیف اتیسم درحالحاضر در میان ناتوانیهای تحولی دارای بالاترین شیوع در ایالت متحده است که براساس آخرین آمار، در هر 68کودک، یکنفر مبتلا به این اختلال معرفی شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش فعالیتهای ادراکی-حرکتی بر تواناییهای حرکتی ظریف کودکان با اختلال طیف اتیسم بود.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> روش این پژوهش آزمایشی بود و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر همه کودکان با اختلال طیف اتیسم شهر مشهد بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از بین کودکان با اختلال طیف اتیسم، 30کودک ۷-۱۲ساله با عملکرد متوسط انتخاب شدند و بهطور تصادفی در 2گروه آزمایش (15نفر) و گواه (15نفر) قرار گرفتند. سپس با استفاده از پرسشنامه رشد حرکتی لینکن-اوزرتسکی تواناییهای حرکتی ظریف کودکان سنجیده شد و پیش از اجرای برنامه، عدمتفاوت معنادار در 2گروه تایید شد، سپس دانشآموزان گروه آزمایش طی 12 جلسه 45دقیقهای در جلسات آموزش فعالیتهای ادراکی-حرکتی شرکت کردند و پس از آن آزمون به عمل آمد و نتایج با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و آزمون تیمستقل و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> یافتهها</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت 2گروه آزمایش و گواه از نظر افزایش تواناییهای حرکتی ظریف معنیدار است </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(0001/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">. به این صورت که گروه آزمایش نسبت به گروه گواه از نظر تواناییهای حرکتی ظریف پیشرفت کردهاند.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> آموزش فعالیتهای ادراکی</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">–</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">حرکتی بر تواناییهای حرکتی ظریف کودکان با اختلال طیف اتیسم تاثیر مثبت دارد که این موضوع برای استفاده در برنامههای مداخلهای و پژوهشهای آتی بسیار حائز اهمیت است.</span></span>
<div dir="ltr"><strong><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 12pt;">Background:</span></span></strong><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 12pt;"> The prevalence of autism spectrum disorders has increased dramatically over the past decades. In fact, autism spectrum disorders are currently among the most prevalent disability in the United States, according to the latest statistics, in each of the 68 children, 1 has been diagnosed with a disorder. The purpose of this study was to investigate the effect of teaching perceptual-motor activities on the delicate motor abilities of children with autism spectrum disorder.</span></span><br>
<strong><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 12pt;">Method:</span></span></strong><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 12pt;"> This is an experimental study with pre-test and post-test test using the control group. The statistical population of this study includes all children with autism spectrum disorder in Mashhad. In this research, a goal-based sampling method is used. In this study, 30 children aged 12-7 years with moderate performance were selected from among children with autism spectrum disorder and randomly divided into two groups (15 subjects) and control (15 people). The children's condition was assessed by using Lincoln Oseretsky's motor development questionnaire and before the implementation of the program; no significant difference was confirmed in the two groups. Then, the students of the experimental group participated in 12 sessions of cognitive-motor activity training sessions for 12 minutes. Then, a post-test was performed and the results were analyzed using SPSS software and independent T-test and covariance analysis.</span></span><br>
<span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 12pt;"> <strong>Results:</strong> The results of covariance analysis showed that the difference between the two experimental and control groups was significant in terms of elevated motor abilities. Therefore, the teaching of perceptual-motor activities has a positive effect on the subtle motor abilities of children with autism spectrum disorder.</span></span><br>
<strong><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 12pt;">Conclusion:</span></span></strong><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 12pt;"> Motor skills in children with autism spectrum disorder can predict understanding and expressive skills as well as playing skills in these children, which is very useful for future interventions and future research. It is important.</span></span></div>
اتیسم, توانایی حرکتی ظریف, فعالیتهای ادراکی-حرکتی
Autism, Subtle motor ability, Perceptual-motor activity
31
40
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1372-1&slc_lang=fa&sid=1
زهره
عباسی کرقند
z.abasi29@gmail.com
10031947532846007802
10031947532846007802
Yes
دانشگاه ازاد قاین
مجید
ابراهیم پور
majid_grave@yahoo.com
10031947532846007803
10031947532846007803
No
دانشگاه ازاد قاین