Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1396
2
1
gregorian
2017
5
1
2
145
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری ویژه
Effect of Social Skills Training on Social Self- Empowerment
and Alexithymia in Students with Specific Learning
مشکلات يادگيري
مشکلات یادگیری
اصیل پژوهشی
Original Article
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>زمینه</strong>: ناتوانیهای یادگیری ویژه یکی از رایجترین اختلالهای کودکان سنین مدرسه محسوب میشود. این کودکان بهطورمعمول در زمینههای مختلفی نظیر توجه، شناخت و ناگوییهیجانی با مشکل روبهرو هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه بود.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش:</strong> طرح پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد پژوهش را همه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه شهرستان رشت که در سال تحصیلی 1396-1395 از مراکز ناتوانیهای یادگیری خدمات آموزشی دریافت میکردند، تشکیل دادند که از این تعداد نمونهای به حجم 30نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب و در 2گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هرگروه 15نفر). گروه آزمایش تحت 10جلسه آموزش مهارتهای اجتماعی قرارگرفتند و گروه گواه هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس خودتوانمندسازی اجتماعی فلنر و همکاران و مقیاس ناگویی هیجانی باگبی و همکاران استفاده شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی، خودتوانمندسازی اجتماعی را افزایش و ناگویی هیجانی را در دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری ویژه کاهش میدهد (001/0><span dir="LTR">P</span>).</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجهگیری:</strong> نارسایی در خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی کودکان با ناتوانی یادگیری ویژه، ضرورت توجه به مهارتهای اجتماعی را 2چندان میکند، همچنین آموزش مهارتهای اجتماعی در شکلدادن به هویت کودکان، پذیرش نقشهای اجتماعی، مسئولیتپذیری و حل تعارضها انکارناپذیر است.</p>
Background: Specific learning disability is one of the most common disorders in school children. These children usually have problems in various areas such as attention, cognition and alexithymia. The purpose of the present research was to determine the effect of social skills training on social self- empowerment and alexithymia in students with specific learning disabilities. Method: This study is an experimental research. The population of this research includes all elementary students with specific learning disabilities in Rasht city during the academic year of 2016-2017. From this population, 30 students were selected by random sampling method and assigned to two experimental and control groups (15 students in each). The 10 sessions of social skills training were implemented for experimental group while the control group received no intervention. To collect the data, Social Competence Scale (Flener et al., 1990) and Toronto Alexithymia Scale (Bagby et al., 1994) were used before and after training. Results: The results of multivariate analysis of covariance showed that social skills training significantly improved social self-empowerment and reduced alexithymia in the students with specific learning disabilities (P<0.001). Conclusion: Inability in social self- empowerment and alexithymia in children with specific learning disabilities, emphasizes the need to redouble the social skills, so social skills training were improve child's identity, acceptance of social roles, responsibility and Irrefutable conflict.
مهارتهای اجتماعی, خودتوانمندسازی, اجتماعی, ناگویی هیجانی
Social skills, Social self- empowerment, Alexithymia
5
12
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1048-2&slc_lang=fa&sid=1
fateme
Rahbar Karbasdehi
فاطمه
رهبر کرباسدهی
Fatemeh.Rahbar.Karbasdehi@gmail.com
10031947532846007110
10031947532846007110
Yes
دانشگاه گیلان
AbbasAli
Hosseinkhanzadeh
عباسعلی
حسینخانزاده
abbaskhanzade@gmail.com
10031947532846007111
10031947532846007111
No
دانشگاه گیلان
Ebrahim
Rahbar Karbasdehi
ابراهیم
رهبر کرباسدهی
ebrahim.rahbar74@gmail.com
10031947532846007112
10031947532846007112
No
دانشگاه گیلان