TY - JOUR T1 - The Comparison of Attribution Retraining, Cognitive and Metacognitive Strategies on Math Problem-Solving in Intellectually Disabled Students TT - مقایسه باز آموزی اسنادی، راهبردهای شناختی و فراشناختی در حل مسأله ریاضی در کودکان با کم توان ذهنی JF - SEO JO - SEO VL - 9 IS - 122 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-270-fa.html Y1 - 2014 SP - 28 EP - 39 KW - Attribution retraining KW - Cognitive strategies KW - Metacognitive strategies KW - Intellectual disability N2 - بازآموزی ‌اسنادی یک رویکرد مداخله‌ای است که هدف آن متوجه رفع مشکلات انگیزشی دانش‌آموزان در یادگیری و تغییر شیوه تفکر آنها در مورد اسنادهای علّی است که بر اساس آن اعتماد به نفس و سطح انتظار وی برای نیل به موفقیت را افزایش می یابد. از سوی دیگر، راهبردهای شناختی ابزارهای یادگیری هستند و هدف آن کمک به فراگیری، سازماندهی و ذخیره سازی دانش و مهارت و نیز سهولت بهره‌برداری از آن ها در آینده است. منظور از راهبردهای فراشناختی ابزار‌هایی است که برای هدایت راهبردهای شناختی و نظارت بر آن‌ها به کار برده می‌شوند؛ یادگیرندگان موفق می­توانند راهبردهای شناختی غیرمؤثر را با راهبردهای شناختی مؤثر جایگزین کنند.ارزیابی روش‌های حل مساله قبل از اجرای آن و همچنین ارزیابی نتایج آن از ویژگی‌های لازم برای حل مساله به شمار می رود. در طی فرایند حل مساله دانش‌آموزانی موفق‌ترند که بیشتر بر راهبردهای یادگیری احاطه دارند. مقاله حاضر به بحث در مورد این موضوع می پردازد که روش های بازآموزی اسنادی، راهبردهای شناختی و فراشناختی چگونه می توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا به طور کارآمد تفکر و رفتار خود را برای حل مسأله به کار گیرند. M3 ER -