TY - JOUR T1 - Prevalence of Affective-Emotional Disorders in Exceptional Children TT - شیوع اختلال‌های رفتاری- هیجانی در کودکان استثنایی JF - SEO JO - SEO VL - 4 IS - 141 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-774-fa.html Y1 - 2016 SP - 39 EP - 51 KW - Prevalence KW - Affective-emotional disorders KW - Exceptional children N2 - زمینه: این پژوهش به‌منظور بررسی و تعیین فراوانی اختلال‌های رفتاری- هیجانی در کودکان استثنایی استان آذربایجان‌غربی انجام شد. روش: جامعه آماری پژوهش، شامل همه کودکان استثنایی شاغل به تحصیل در تمامی پایه‌ها در سال تحصیلی 91 -1390 استان آذربایجان‌غربی بود. از میان 2854‌دانش‌آموز استثنایی، به‌روش تصادفی طبقه‌ای 481‌نفر (270‌پسر و 211‌دختر) از شهرهای ارومیه، خوی، بوکان و پیرانشهر انتخاب شد. ابزار مورد‌استفاده در این پژوهش فرم گزارش معلم و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و پرونده تحصیلی بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون مجذور کای) تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که درصد فراوانی اختلال رفتاری درون‌نمود برابر 51/13‌درصد، برون‌نمود 8/15‌درصد و کل، 12/24‌درصد است. نتیجه‌گیری: با توجه به تنوع و فراوانی نسبتا بالای اختلال‌های عاطفی –هیجانی، برگزاری کلاس‌های آموزش والدین و مربیان براساس نوع آسیب کودک و همچنین طراحی برنامه‌های آموزشی متناسب با نیاز و توانایی‌های کودکان استثنایی، برای مدیریت هیجان‌ها و کنترل رفتار ضروری است. M3 ER -