TY - JOUR JF - SEO JO - J Except Educ VL - 3 IS - 140 PY - 2016 Y1 - 2016/7/01 TI - Effectiveness of Cognitive-Behavior Training to parents on Dictation Disorder and Delay in Doing Homeworks: Case Study TT - اثربخشی آموزش شناختی – رفتاری والدین در مشکل دیکته‌نویسی و تعلل در انجام تکالیف درسی: پژوهش مورد‌منفرد N2 - زمینه: درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری هستند. دانش‌آموزانی که دارای مشکلات یادگیری هستند در معرض مشکلات تحصیلی و سازشی متعدد قرار دارند و این مسئله والدین این دانش‌آموزان را هم تحت­تاثیر آسیب‌های روان‌شناختی قرار می‌دهد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش شناختی – رفتاری والدین در درمان مشکل دیکته‌نویسی و تعلل در انجام تکالیف درسی دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش حاضر به­صورت آزمایشی و در قالب طرح تک آزمودنی ای-بی-ای اجرا شد و رفتارهای دانش‌آموز در مراحل پیش و پس از درمان مورد ارزیابی قرار گرفت. روش: جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان دارای مشکل دیکته‌نویسی مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی اداره کل آموزش­و­پرورش استان اردبیل در سال 1392 بودند. نمونه­های پژوهش به­صورت تصادفی ساده از بین مراجعان مرکز مشاوره انتخاب شدند. از آزمون ریون رنگی کودکان، آزمون مازهای پروتئوس و جدول مشاهده رفتار برای ارزیابی و گردآوری داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: پیگیری وضعیت دانش‌آموز از طریق مدرسه و خانواده و بررسی فراوانی و نمودار رفتارهای عملکرد او نشان داد که این روش در درمان مشکل دیکته‌نویسی و تعلل در انجام تکالیف درسی دانش‌آموز موثر بوده است. نتیجه‌گیری: به کارگیری شیوه آموزش شناختی – رفتاری والدین در مراکز مشاوره می‌تواند در درمان مشکل دیکته‌نویسی و مشکلات تحصیلی و سازشی دانش‌آموزان موثر باشد. SP - 60 EP - 70 AU - aslani, taher AD - General Directorate of Education Ardebil KW - Dictated disorder KW - Delay in doing homework KW - Cognitive – behavioral training to parents UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-756-fa.html ER -