%0 Journal Article %A Nesayan, Abbas %A Abdollah zadeh, Mehdi %T Prediction of emotional disorders based on severity of emotional abuse in children %J Journal of Exceptional Education (J Except Educ) %V 3 %N 158 %U http://exceptionaleducation.ir/article-1-1328-fa.html %R %D 2019 %K Keywords: emotional disorders, emotional abuse, students, %X هدف: آزاردیدگی و غفلت هیجانی یکی از عوامل آسیب زننده به عملکرد و رشد کودکان است که اغلب می‌توان اثرات ناشی از آن را در زندگی بزرگسالی آن‌ها نیز مشاهده کرد. هدف این پژوهش پیش‏بینی اختلال هیجانی بر اساس شدت آزاردیدگی در دانش آموزان است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی می‌باشد. جامعه این پژوهش را کلیه دانش‌آموز متوسطه اول شهر جاجرم تشکیل داد. 519 دانش‏آموز با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. این دانش‏آموزان پرسشنامه خودگزارش‏دهی نوجوان و پرسشنامه آزاردهی هیجانی را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که آزاردیدگی هیجانی با اختلال‌های هیجانی دردانش آموزان رابطه مستقیم دارد. یعنی با افزایش آزاردیدگی هیجانی، نشانه‌های اختلال‌های هیجانی دانش آموزان افزایش می‌یابد. نتیجه گیری: یافته‏های پژوهش نشان داد که بین آزاردیدگی و اختلال‏های هیجانی در دانش‏آموزان رابطه وجود دارد، بنابراین معلمان و مدیران باید به این مساله توجه بیشتری داشته باشند. %> http://exceptionaleducation.ir/article-1-1328-fa.pdf %P 0-0 %& 0 %! %9 Original Article %L A-10-865-3 %+ University of Bojnord %G eng %@ 1727-3145 %[ 2019