TY - JOUR T1 - Evaluation the Amount of the Effect of Profession Teaching Performance on Mental retarded Students from Exceptional Teacher's points of View in Isfahan City TT - بررسی میزان عملکرد درس حرفه‌آموزی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی از دیدگاه دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان JF - SEO JO - SEO VL - 9 IS - 137 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-605-fa.html Y1 - 2016 SP - 34 EP - 40 KW - Profession training KW - Students with intellectual disability KW - Exceptional schools N2 - زمینه : هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان عملکرد درس حرفه‌آموزی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی از دیدگاه دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان بود. روش: در این پژوهش 108نفر از دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان مشارکت​ کرده‌اند که به​ روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم با توجه به ناحیه محل خدمت انتخاب​شده‌اند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. در این پژوهش از یک ​پرسش‌نامه‌ محقق​ساخته‌ 66سوالی استفاده​شد. این پرسش‌نامه دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی آن به​روش ضریب آلفای​ کرونباخ 95/0 به​ دست​آمد. داده‌های حاصل از این پژوهش به‌وسیله‌ آزمون‌های تی تک​ نمونه‌ای، تی مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی ال‌اس‌دی تحلیل​ شد. یافته‌ها: نتایج نشان​داد که عملکرد درس حرفه‌آموزی و ابعاد آن یعنی خودکفایی مهارت‌های اجتماعی‌ و روانی ​حرکتی بالاتر از حد متوسط شده ​است. همچنین یافته‌ها نشان​ داد که بین میانگین نمره‌های عملکرد درس حرفه‌آموزی از نظر دبیران نواحی مختلف و سوابق خدمتی گوناگون تفاوت معنی‌داری وجوددارد ولی بین میانگین نمره‌های عملکرد با توجه به متغیر جنسیت، مدرک و رشته تحصیلی تفاوت معنی‌داری وجودندارد. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، ابعاد عملکرد درس حرفه‌آموزی (مهارت‌های خودکفایی، اجتماعی و روانی​ حرکتی) بالاتر از حد متوسط محقق​ شده ​بودند. M3 ER -