RT - Journal Article T1 - Prediction of Mother- child Interaction Based on Personality Traits And Coping Styles of Mothers of Children With Intellectual Disability JF - SEO YR - 2020 JO - SEO VO - 1 IS - 159 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1392-fa.html SP - 39 EP - 46 K1 - Mother-child interaction K1 - Personality Trait K1 - Coping Style K1 - Mothers of Children with Intellectual Disabilities. AB - هدف: هدف از این پژوهش پیش‌بینی تعامل مادر-کودک بر اساس ویژگی شخصیتی و سبک مقابله‌ای در مادران دارای کودک با کم‌توانی ‌هوشی بود. روش: پژوهش پیش‌رو از نوع همبستگی است. نمونۀ آماری شامل 209 نفر از مادران دارای کودک با کم‌توانی ‌هوشی بود که به‌صورت طبقه‌ای از چهار ناحیۀ آموزش و پرورش شهرستان کرج در سال تحصیلی 96-97 انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ شخصیتی نئو مک کری و کاستا (1985) و تعامل مادر-کودک رابرت (1961) و سبک مقابله‌ای لازاروس و فولکمن (1988)، و جهت تحلیل داده‌ها از شاخص آماری پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل یافته‌ها نشان داد ویژگی شخصیت و سبک‌های مقابله‌ای توان پیش‌بینی تعامل مادر-کودک را ندارند. همچنین میان برخی از خرده‌مقیاس‌های متغیر ویژگی شخصیتی و تعامل مادر کودک رابطۀ معناداری وجود دارد (05/0p›). میان خرده‌مقیاس پذیرش با خرده‌مقیاس‌های انعطاف‌پذیری و مسئولیت‌پذیری رابطۀ مثبت و مستقیم و میان خرده‌مقیاس‌های حمایت، سهل‌گیرانه و طرد با خرده‌مقیاس‌های روان‌نژندگرایی، انعطاف‌پذیری، دلپذیری و مسئولیت‌پذیری رابطۀ معکوس و منفی وجود دارد. میان خرده‌مقیاس‌های متغیر راهبردهای مقابله‌ای و تعامل مادر-کودک رابطه معناداری (05/0p›) وجود ندارد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده می‌توان گفت برای پیش‌بینی کیفیت تعامل مادر-کودک با کم‌توانی ‌هوشی ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های مقابله‌ای مادران، نقش چندانی نداشته و متغیرهای دیگری این ارتباط را تبیین می‌کنند. LA eng UL http://exceptionaleducation.ir/article-1-1392-fa.html M3 ER -