TY - JOUR T1 - The Effective of Sensory-Motor Stimulation in Educable Mental Retarded Students with Developmental Coordination Disorder TT - تأثیر روش مداخله ای تحریک حسی و حرکتی بر میزان هماهنگی حرکتی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر با اختلال هماهنگی رشدی JF - SEO JO - SEO VL - 2 IS - 124 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-54-fa.html Y1 - 2014 SP - 25 EP - 32 KW - Sensory motor stimulation KW - motor coordination KW - Educable mental retardation KW - Children KW - with developmental KW - coordination disorder N2 - هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر روش مداخله‌ای تحریک حسی وحرکتی بر بهبود هماهنگی حرکتی (جهت‌یابی و تشخیص جوانب حرکتی)، در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی و طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر شهر اصفهان در مقطع ابتدایی بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد 30 دانشآموز با اختلال هماهنگی حرکتی با استفاده از نسخه فارسی سیاهه اختلال هماهنگی رشد حرکتی غربال شدند و سپس به روش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جاگماری شدند. ابزار این پژوهش مقیاس رشد حرکتی لینکنن- اوزرتسکی‏ و سیاهه اختلال هماهنگی رشد حرکتی بود. . داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش مداخلهای تحریک حسی و حرکتی بر بهبود هماهنگی حرکتی این کودکان مؤثر بود (0001/0p M3 ER -