@ARTICLE{Gorji, author = {mozafari nia, nahid and Gorji, Reza and Gorji, monireh and }, title = {Comparison of personality characteristics and welfare mothers with and without a deaf child}, volume = {7}, number = {135}, abstract ={زمینه: والدین و به‌ویژه مادران دارای فرزند با نیازهای ویژه به سبب داشتن چنین فرزندی می‌توانند در معرض مخاطراتی قرار گیرند که بررسی آن­ها می‌تواند در پیشبرد اهداف آموزشی و توان‌بخشی بسیار مهم باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی مادران با و بدون فرزند آسیب‌دیده شنوایی بود. روش: روش پژوهش علی-مقایسه­ای بود. جامعه آماری شامل همه مادران دارای فرزند آسیب‌دیده شنوایی در حال تحصیل در مدارس ویژه افراد دارای آسیب‌شنوایی در شهر کرج بود که تعداد 57 مادر دارای فرزند آسیب‌دیده شنوایی و با رعایت همتاسازی با گروه نخست تعداد 57 مادر بدون فرزند آسیب‌دیده شنوایی به‌عنوان نمونه انتخاب‌شده و به تکمیل پرسش‌نامه‌ 5 عاملی شخصیت نئو و بهزیستی کی‌یز پرداختند. یافته­ ها: داده­ های گردآوری‌شده با استفاده از تحلیل واریانس یک­راهه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی مادران 2 گروه تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0p>) اما بین متغیرهای ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی رابطه معناداری وجود دارد (01/0p<). نتیجه‌گیری: برای افزایش سطح بهداشت روانی مادران دارای فرزند آسیب‌دیده شنوایی ارایه راهکارهایی از سویی مشاوران و برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌تواند سودمند باشد. }, URL = {http://exceptionaleducation.ir/article-1-598-fa.html}, eprint = {http://exceptionaleducation.ir/article-1-598-fa.pdf}, journal = {Journal of Exceptional Education (J Except Educ)}, doi = {}, year = {2015} }