TY - JOUR T1 - Comparison of Multidimensional Coping Strategies in Single and Married Teachers of Mentally Retarded Students and Normal Students TT - مقایسه سبک های مقابله ای چند بعدی در معلمان مجرد و متاهل مدارس دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی و عادی JF - SEO JO - SEO VL - 8 IS - 136 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-540-fa.html Y1 - 2015 SP - 15 EP - 21 KW - Coping styles KW - Single and married KW - Teachers of mentally-handicapped students KW - Teachers of normal students N2 - زمینه: مقابله با تنیدگی یکی از چالش­ های حرفه­ای معلمان به شمار می ­رود. این پژوهش با هدف مقایسه سبک­ های مقابله ­ای معلمان مجرد و متاهل در مدارس دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی و عادی شهر تهران انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه‌ای بود که به شیوه نمونه‌‌گیری تصادفی خوشه­ ای چند مرحله‌ای، 200 نفر در 2 گروه 100 نفری انتخاب شدند. داده­ ها با ­مقیاس سبک­ های مقابله ­ای چند بعدی لیونه، مارون و کاپلان (1996) جمع‌آوری و براساس تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس تاثیرات و مقایسه ­های زوجی مورد پژوهش قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد بین سبک‌های مقابله­ای معلمان مجرد و متاهل تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0 P>). افزون بر این، بین سبک‌های مقابله ­ای مبتنی­ بر تاخیراندازی در معلمان دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی و عادی تفاوت معنی‌داری به­ دست ­آمد (001/0 P< )، اما بین سبک‌های مقابله­ ای مبتنی ­بر توکل به خدا، عدم­ درگیری و روش مواجهه مستقیم در معلمان دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی و عادی تفاوت معنی‌داری به دست نیامد (05/0 P>). نتیجه گیری: معلمان مدارس دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی نسبت به معلمان مدارس عادی از اصول روان‌شناختی و علوم­تربیتی استفاده بیشتری نموده و از این طریق تلاش می‌­کنند با بهره‌گیری بیشتر از سبک مقابله به­تاخیراندازی؛ مقاومت و طرح عملی خود را برای مقابله با منابع فشارزا افزایش ­دهند. M3 ER -