AU - asadi, hamid AU - hoseinirazi, soriia TI - Comparison of Multidimensional Coping Strategies in Single and Married Teachers of Mentally Retarded Students and Normal Students PT - JOURNAL ARTICLE TA - SEO JN - SEO VO - 8 VI - 136 IP - 136 4099 - http://exceptionaleducation.ir/article-1-540-fa.html 4100 - http://exceptionaleducation.ir/article-1-540-fa.pdf SO - SEO 136 AB  - زمینه: مقابله با تنیدگی یکی از چالش­ های حرفه­ای معلمان به شمار می ­رود. این پژوهش با هدف مقایسه سبک­ های مقابله ­ای معلمان مجرد و متاهل در مدارس دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی و عادی شهر تهران انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه‌ای بود که به شیوه نمونه‌‌گیری تصادفی خوشه­ ای چند مرحله‌ای، 200 نفر در 2 گروه 100 نفری انتخاب شدند. داده­ ها با ­مقیاس سبک­ های مقابله ­ای چند بعدی لیونه، مارون و کاپلان (1996) جمع‌آوری و براساس تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس تاثیرات و مقایسه ­های زوجی مورد پژوهش قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد بین سبک‌های مقابله­ای معلمان مجرد و متاهل تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0 P>). افزون بر این، بین سبک‌های مقابله ­ای مبتنی­ بر تاخیراندازی در معلمان دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی و عادی تفاوت معنی‌داری به­ دست ­آمد (001/0 P< )، اما بین سبک‌های مقابله­ ای مبتنی ­بر توکل به خدا، عدم­ درگیری و روش مواجهه مستقیم در معلمان دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی و عادی تفاوت معنی‌داری به دست نیامد (05/0 P>). نتیجه گیری: معلمان مدارس دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی نسبت به معلمان مدارس عادی از اصول روان‌شناختی و علوم­تربیتی استفاده بیشتری نموده و از این طریق تلاش می‌­کنند با بهره‌گیری بیشتر از سبک مقابله به­تاخیراندازی؛ مقاومت و طرح عملی خود را برای مقابله با منابع فشارزا افزایش ­دهند. CP - IRAN IN - Tehran, hemmat ... LG - eng PB - SEO PG - 15 PT - Review Article YR - 2015