@ARTICLE{Movallali, author = {Movallali, Guita and Roshandel Rad, Mahboubeh and Seyyed Noori, Seyyedeh Zahra and Palevanneshan, Sahar and }, title = {The Role of Songs and Rhymes on the Emotional and Social Development of Hearing Impaired Children and Infants}, volume = {2}, number = {151}, abstract ={زمینه: شعرها به‌عنوان نماد فرهنگی و ارزشی هر کشوری از نسلی ‌به نسل دیگر منتقل می‌شود و از تجربیات لذت­بخشی هستند که می‌توانند نقش مهمی در پیوند عاطفی والد-کودک و کمک به رشد عاطفی و اجتماعی کودکان داشته باشند. شعرهای کودکانه به ویژه در سال‌های ابتدایی که دوره حساس دل‌بستگی است نقش مهمی در ارتباط والد- فرزند ایفا می‌کند. این امر برای کودکان کم‌شنوا که به توان‌بخشی زودهنگام نیاز دارند از اهمیت به سزایی برخوردار است. روش: مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و مطالعه کتابخانه‌ای انجام شد، بدین ترتیب که اطلاعات مختلف در مورد موضوع پژوهش از منابع اطلاعاتی مختلف شامل مقالات، کتاب‌های دانشگاهی و منابع علمی داخلی و خارجی از پایگاه‌های معتبر جستجوی علمی مانند Magiran،Elsevier،Wiley،PubMed و موتور جستجوی Google Scholar اطلاعات مربوط به بازده زمانی سال‌های 1996 تا 2017، گردآوری و مورد توصیف، تبیین و بحث قرار گرفت. نتیجه‌گیری: شعرخوانی نقش مهمی در رشد عاطفی اجتماعی کودک دارد و به‌عنوان یک‌زبان ارتباطی می‌تواند پیوند عاطفی کودک والد را تحکیم ببخشد و مهارت‌های اجتماعی مختلف را به کودک آموزش داد. در این مقاله سعی شده است تا ضمن بررسی رشد عاطفی، هیجانی و اجتماعی در کودکان و نقش عوامل مؤثر بر آن، مهارت‌های اجتماعی/عاطفی را در کودکان ناشنوا بررسی کرده و با معرفی راهکارهای تسهیل‌کننده در رشد این مهارت‌ها به معرفی رویکرد شعرخوانی و تأثیر آن بر بهبود روند یادگیری در کودکان کم‌شنوا و ناشنوا بپردازد. }, URL = {http://exceptionaleducation.ir/article-1-1308-fa.html}, eprint = {http://exceptionaleducation.ir/article-1-1308-fa.pdf}, journal = {Journal of Exceptional Education (J Except Educ)}, doi = {}, year = {2018} }