TY - JOUR JF - SEO JO - J Except Educ VL - 2 IS - 130 PY - 2015 Y1 - 2015/4/01 TI - The Relationship between Intelligent Quotient with Dynamic Balance in Intellectual Disability Children TT - رابطه بین هوشبهر با تعادل پویا در دانش آموزان پسر با کم توانی ذهنی N2 - کم توان ذهنی، یکی از متداول‌ترین معلولیت‌های ذهنی است که حدود 3 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش‌‌بهر و تعادل ایستا و پویا در کودکان کم توانان ذهنی است. نمونه آماری پژوهش شامل 31 دانش‌آموز پسر عقب مانده ذهنی که در دوگروه (کنترل 14 نفر با میانگین سن02/3±07/11سال، قد86/7±152سانتیمتر، وزن 08/8±07/44کیلوگرم) و (17نفر تجربی با میانگین سن 95/1±23/11سال، قد 07/7±147سانتیمتر، وزن 85/4±11/38کیلوگرم ) است که به صورت تصادفی هدف‌دار به عنوان آزمودنی انتخاب شده‌اند. اطلاعات فردی که شامل: قد، وزن و سوابق پزشکی با استفاده از پرونده پزشکی دانش‌آموزان جمع‌آوری گردید. برای ارزیابی نتایج از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج نشان دادند رابطه معنی‌داری میان هوشبهر و تعادل وجود ندارد (p≤0.05). افراد مبتلا به مشکل کم توان ذهنی در مقایسه با افراد طبیعی دچار تاخیر در رشد حرکتی بوده و دارای سطح IQ پایین تری هستند که به نظر می رسد باعث کاهش تعادل در آنها می‌شود. همچنین بهبود مهارت‌های تعادلی از طریق طراحی و اجرای برنامه‌های تمرینی تعادلی برای کودکان کم توان ذهنی از سوی مربیان و معلمان ورزش به‌ویژه در سنین کمتر که الگوهای حرکتی آنان در حال شکل‌گیری است، میتواند مورد تأکید قرار گیرد. SP - 31 EP - 36 AU - ahmadi, rahmat AU - daneshmandi, hasan AD - Guilan KW - mental retardation KW - balance KW - IQ UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-276-fa.html ER -