TY - JOUR T1 - The comparison of self-esteem and social skills in deaf and blind students at the intermediate level in the city of Karaj TT - مقایسه عزت نفس و مهارت اجتماعی دانش آموزان ناشنوا و نابینا در مقطع راهنمایی تحصیلی شهرستان کرج JF - SEO JO - SEO VL - 4 IS - 117 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-41-fa.html Y1 - 2013 SP - 20 EP - 28 KW - Self-Esteem KW - Social Skills KW - Deaf Student KW - Blind Student N2 -   هدف از این پژوهش ، مقایسه عزت نفس و مهارت اجتماعی دانش­آموزان ناشنوا و نابینا در مقطع راهنمایی تحصیلی شهرستان کرج در سال تحصیلی 89-88 است. به همین منظور تعداد 36 دانش­آموز ناشنوا و36 دانش­آموز نابینا با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از طریق پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت و آزمون مهارت­های اجتماعی مثبت و منفی یا سیاهه مهارت اجتماعی ایندر بیتزن و فوستر و با کمک رابط ناشنوایان و نابینایان، اطلاعات جمع­آوری گردید. سپس یافته­های به­دست آمده از طریق فنون آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل داده­ها نشان دادند که عزت نفس در دو گروه دانش­آموزان ناشنوا و نابینا متفاوت نیست. فرضیه پژوهشی دوم مبنی بر وجود تفاوت در مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان ناشنوا و نابینا مورد تایید قرار نگرفت. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که با افزایش رفتارهای مثبت مهارت اجتماعی، عزت نفس افزایش می­یابد و بالعکس که نشان دهنده وجود رابطه مثبت معنادار بین رفتارهای مثبت مهارت اجتماعی و عزت­نفس است. M3 ER -