TY - JOUR T1 - Effect of Assertiveness Skills Training on Self-Efficacy for Interpersonal Relationships in Children with Stuttering TT - تأثیر آموزش مهارت‌های ابرازمندی برخودکارآمدی در روابط بین‌فردی در کودکان مبتلا به لکنت زبان JF - SEO JO - SEO VL - 1 IS - 150 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1301-fa.html Y1 - 2018 SP - 45 EP - 54 KW - Keywords: Assertiveness Skills Training KW - Interpersonal Relationships KW - Stuttering N2 - زمینه: یکی از شایع‌ترین اختلال‌‌های گفتاری، لکنت است که موجب اضطراب وکمرویی شده و روابط بین‌فردی را محدود می‌سازد. پژوهش حاضر به منظور تأثیر آموزش مهارت‌های ابرازمندی بر افزایش خودکارآمدی در روابط بین‌فردی در کودکان پسر دارای لکنت زبان انجام شد. روش: نوع مطالعه، شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کودکان پسر دارای لکنت زبان پایه چهارم و پنجم مراجعه‌کننده به مراکز گفتاردرمانی شهر رشت در سال ۱۳۹۳-۱۳۹۴ بود که از این میان ۲۴ نفر به شیوه در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه خودکارآمدی کودکان در روابط بین‌فردی با همتایان ویلر و لد(۱۹۸۲) استفاده شد. پس از انجام پیش‌آزمون، برنامه آموزش طی هشت جلسه ۵/۱ ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا شد و در پایان از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. داده‌های به‌دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ابرازمندی توانسته است میزان خودکارآمدی در روابط بین‌فردی(۶/۱۴۲۲) و خرده‌مقیاس‌های با تعارض (۱۲/۱۱۴) و بدون تعارض (۰۳/۱۷۵) را افزایش دهد (۰۰۱/۰P≤). نتیجه‌گیری: به علت اینکه کودکان دارای لکنت زبان ترس و اضطراب اجتماعی خاصی را در تعاملات اجتماعی تجربه می‌کنند، افزایش مهارت‌های ابرازمندی آن‌ها می‌تواند به عنوان یکی از محورهای مداخله و توان‌بخشی آن‌ها استفاده گردد. M3 ER -