%0 Journal Article %A Chatrmehr, somayeh %A Hosseinkhanzadeh, Abbas Ali %A Shakerinia, Iraj %A Baradaran, Majid %T Effect of Assertiveness Skills Training on Self-Efficacy for Interpersonal Relationships in Children with Stuttering %J Journal of Exceptional Education (J Except Educ) %V 1 %N 150 %U http://exceptionaleducation.ir/article-1-1301-fa.html %R %D 2018 %K Keywords: Assertiveness Skills Training, Interpersonal Relationships, Stuttering, %X زمینه: یکی از شایع‌ترین اختلال‌‌های گفتاری، لکنت است که موجب اضطراب وکمرویی شده و روابط بین‌فردی را محدود می‌سازد. پژوهش حاضر به منظور تأثیر آموزش مهارت‌های ابرازمندی بر افزایش خودکارآمدی در روابط بین‌فردی در کودکان پسر دارای لکنت زبان انجام شد. روش: نوع مطالعه، شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کودکان پسر دارای لکنت زبان پایه چهارم و پنجم مراجعه‌کننده به مراکز گفتاردرمانی شهر رشت در سال ۱۳۹۳-۱۳۹۴ بود که از این میان ۲۴ نفر به شیوه در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه خودکارآمدی کودکان در روابط بین‌فردی با همتایان ویلر و لد(۱۹۸۲) استفاده شد. پس از انجام پیش‌آزمون، برنامه آموزش طی هشت جلسه ۵/۱ ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا شد و در پایان از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. داده‌های به‌دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ابرازمندی توانسته است میزان خودکارآمدی در روابط بین‌فردی(۶/۱۴۲۲) و خرده‌مقیاس‌های با تعارض (۱۲/۱۱۴) و بدون تعارض (۰۳/۱۷۵) را افزایش دهد (۰۰۱/۰P≤). نتیجه‌گیری: به علت اینکه کودکان دارای لکنت زبان ترس و اضطراب اجتماعی خاصی را در تعاملات اجتماعی تجربه می‌کنند، افزایش مهارت‌های ابرازمندی آن‌ها می‌تواند به عنوان یکی از محورهای مداخله و توان‌بخشی آن‌ها استفاده گردد. %> http://exceptionaleducation.ir/article-1-1301-fa.pdf %P 45-54 %& 45 %! %9 Original Article %L A-10-1576-1 %+ %G eng %@ 1727-3145 %[ 2018