AU - ., . AU - ., . TI - Not Available342 PT - JOURNAL ARTICLE TA - SEO JN - SEO VO - 6 VI - 60 IP - 60 4099 - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1833-fa.html 4100 - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1833-fa.docx SO - SEO 60 AB  - بدیهی است تجربه های اجتماعی شدن در مؤسسه‌های آموزشی یعنی مدارس شکل می‌گیرد ، اگر چه بیشترین آموزش جهت یافته حرفه‌ای (شغلی) در مقطع دبیرستان آموخته می‌شود ، از طرف دیگر عملکرد رضایت بخش در تکالیف کلاسی در این ارتباط به رشد کافی مهارت‌های بین فردی ، شناختی ، توانایی انجام حرکات ظریف و استفاده از دست‌ها حین‌کارهای دستی بستگی دارد و طبیعتا برای افرادی که اختلالات مزمن هیجانی ، فیزیکی دارند برنامه‌های آموزشی حرفه‌ای می‌تواند تنش ‌زا باشد ؛ چرا که پایه اصلی مهارت‌ها در آنها به خوبی رشد نکرده است. چرا که افراد جامعه ، اطرافیان و خانواده معلول با حمایت‌های بیش از حد خود فرصت‌های مناسب برای حل مسئله ، تصمیم‌گیری، رشد مهارت‌های درکی و مهارت‌های بین فردی و دستی را تا رسیدن به ظرفیت کامل آن حذف کنند و بدتـرین حالـت زمانی است کـه مسـوولیت نگـه‌داری کودک را به یک فرد مثل پرستار محول می کنند و با این کار بیش از پیش فرد معلول در انجام فعالیت‌هایی مثل مراقبت از خود محدود شده و فرصت کسب تجربه در این گونه فعالیت‌ها کاهش می‌یابد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - SEO PG - 0 PT - Review Article YR - 2006