RT - Journal Article T1 - Not Available196 JF - SEO YR - 2008 JO - SEO VO - 4 IS - 80 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1683-fa.html SP - 0 EP - 0 K1 - Not Available AB - امروزه تصویرسازی ذهنی نقش مهمی در تحول شناختی، عاطفی و اجتماعی کودکان بازی می کند. به ویژه برای افرادی که از حوزه ی حس بینایی آسیب دیده اند و قادر به استفاده ی مطلوب از حس بینایی خود در محیط اطرافشان نیستند. بنابر اهمیت این موضوع، آشنایی افراد به ویژه آموزگاران و والدین کودکان نابینا با ماهیت تصویرسازی ذهنی و چگونگی اثربخشی و کاربرد آن در محیط زندگی فرد نابینا است که میتواند به افزایش دامنه ی شناختی و بالا بردن میزان سازگاری عاطفی، روانی کودکان نابینا در جامعه کمک کند. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله سعی شده ابتدا به تعریف تصویرسازی ذهنی و سپس عوامل مؤثر در اثربخشی تصویرسازی ذهنی و سازگاری نابینایان، انواع و کاربرد تصویرسازی پرداخته و در پایان به پژوهش‌های مبتنی بر وجود تصویرسازی ذهنی در نابینایان اشاره شود. LA eng UL http://exceptionaleducation.ir/article-1-1683-fa.html M3 ER -