%0 Journal Article %A ., . %T Not Available148 %J Journal of Exceptional Education (J Except Educ) %V 1 %N 88 %U http://exceptionaleducation.ir/article-1-1633-fa.html %R %D 2009 %K Not Available, %X درمان کودکان کم‌توجه/بیش‌فعال اغلب به‌ صورت مداخلات دارویی،آموزشی و رفتاری انجام‌ می‌شود.این درمان شامل آموزش والد و کودک، روش‌های مدیریت رفتار،دارودرمانی و برنامه‌های‌ مدرسه می‌باشد.هریک از مؤلفه‌های درمان باید برحسب‌ شدت ونوع کم‌توجهی/بیش‌فعالی و متناسب با نیازهای منحصر به فرد کودک و خانواده‌اش تنظیم‌ شود.برای دانش‌آموزان کم‌توجه/بیش‌فعال اعم از پیش‌دبستانی،دبستانی،نوجوان،مداخلات رفتاری به‌ طور کارساز وجود دارد و هرچه این مداخلات زودتر انجام گیرد نتیجه بهتر خواهد بود. رفتاردرمانی یا اصلاح و بهبود رفتار،تنها درمان‌ غیر دارویی است که برپایه‌ی مستندات گسترده‌ی علمی‌ استوار است.در اصلاح رفتار،والدین،آموزگاران و کودکان،روش‌ها و مهارت‌های خاصی را از یک‌ درمانگر یا از یک آموزش‌دهنده‌ی ماهر می‌آموزند. والدین و آموزگاران از این مهارت‌ها در مداخلات‌ روزانه‌ی خود با کودکان استفاده می‌کنند تا عملکرد و رفتار آنان را بهبود بخشند.یکی از این مهارت‌ها مدیریت رفتار در کلاس است. %> http://exceptionaleducation.ir/article-1-1633-fa.docx %P 0-0 %& 0 %! %9 translate %L A-10-1570-181 %+ %G eng %@ 1727-3145 %[ 2009