AU - ., . AU - ., . TI - Not Available144 PT - JOURNAL ARTICLE TA - SEO JN - SEO VO - 1 VI - 88 IP - 88 4099 - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1629-fa.html 4100 - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1629-fa.docx SO - SEO 88 AB  - افراد دارای آسیب شنوایی،به ویژه کودکان نمی‌توانند ارتباط مناسبی با اعضای خانواده و همسالان خود برقرار نمایند،مگر آنکه اعضای خانواده آموزگاران،دوستان‌ و آشنایان چگونگی برقراری ارتباط را به آنها بیاموزند و شرایط محیطی مناسبی را برای آن‌ها ایجاد کنند.این‌ افراد ممکن است گاهی بدخلق شوند و ارتباطشان با اعضای خانواده و دوستانشان کم‌رنگ و یا قطع شود و احساس تنهایی کنند،در نتیجه زمینه سوءتفاهم بین آن‌ ها و دیگران ایجاد می‌شود،بنابراین لازم است افراد شنوا چگونگی ارتباط با فرد دارای آسیب شنوایی را بیاموزند،به طوری که زبان اطرافیان توسط فرد دارای‌ آسیب شنوایی و متقابلا زبان او توسط اطرافیان درک‌ شود.علاوه‌بر آن لازم است که شرایط شنیداری مناسبی‌ د رمحیطهای آموزشی-ارتباطی برای کودک دارای‌ آسیب شنوایی فراهم شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - SEO PG - 0 PT - Review Article YR - 2009