AU - Raeghi, Zohreh AU - Zeinali, Ali TI - Comparison of Motor Skills Among Studens with Intellectual Disability, Stuttering, Articulation Problems and Normal Speech PT - JOURNAL ARTICLE TA - SEO JN - SEO VO - 1 VI - 159 IP - 159 4099 - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1376-fa.html 4100 - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1376-fa.pdf SO - SEO 159 AB  - زمینه و هدف: این پژوهش با هدف مقایسه مهارت‌های حرکتی دانش‌آموزان با کم‌توانی هوشی دارای لکنت زبان، مشکلات تلفظی، و گفتار بهنجار انجام شد. روش بررسی: این مطالعه پس‌رویدادی از نوع علی-مقایسه‌ای بود. از میان جامعۀ دانش‌آموزان پسر ابتدایی با کم‌توانی هوشی شهر ارومیه، 90 نفر (هر گروه 30 نفر) به روش نمونه گیری تمام‌شمار و در دسترس انتخاب شدند. برای همۀ گروه‌ها آزمون تجدیدنظرشدۀ مهارت‌های حرکتی لینکلن-اوزرتسکی اجرا شد. داده‌ها با روش‌های آماری تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل واریانس تک‌متغیری تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که تمام ابعاد مهارت‌های حرکتی شامل؛ هماهنگی عمومی پویا، هماهنگی عمومی ایستا، هماهنگی دستی پویا، سرعت حرکت، حرکات ارادی همزمان متقارن و حرکات ارادی ناهمزمان نامتقارن در گروه دارای گفتار بهنجار به‌طور معناداری بالاتر از میانگین گروه‌های با لکنت زبان و مشکلات تلفظی بود (05/0>P).، اما بین میانگین مهارت‌های حرکتی گروه‌های با لکنت زبان و مشکلات تلفظی به جزء مهارت هماهنگی عمومی پویا، تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: با توجه به این که رشد متعادل توانایی‌های حرکتی اساس یادگیری‌های بعدی است، اصلاح دشواری‌های حرکتی پیش از شروع آموزش مهارت‌های دیگر ضروری است. CP - IRAN IN - Department of Psychology, Islamic Azad University, Urmia Branch, West Azarbayjan LG - eng PB - SEO PG - 61 PT - Original Article YR - 2020