RT - Journal Article T1 - Cognitive functioning in children and adolescents with multiple sclerosis JF - SEO YR - 2019 JO - SEO VO - 1 IS - 156 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1337-fa.html SP - 65 EP - 77 K1 - cognition K1 - children and adolescents K1 - multiple sclerosis (MS) K1 - clinical features AB - هدف: بررسی عملکرد شناختی در کودکان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس). روش­شناسی پژوهش:نویسنده این پژوهش پروفایل عصب-­روانشناسی[1] 37 کودک مبتلا به ام اس که تشخیص بالینی قطعی در مورد بیماری آنها صورت گرفته بود را بررسی و به لحاظ یافتن رابطۀ احتمالی میان عملکرد شناختی و مشخصه­های بالینی مورد ارزیابی قرار داد. یافته­ها: از 37 کودک و نوجوان ارزیابی شده، 35% از آنها به­طور چشمگیری دارای اختلال در عملکرد شناختی بودند. عملکرد شناختی بطور کامل با چندین متغیر بالینی در ارتباط بود که دربرگیرندۀ میزان وضعیت ناتوانی گسترده[2] جدید[3]، تعداد کل دفعات عود بیماری[4] و طول بیماری بود. بیماری ام اس بطور نامطلوبی بر عملکرد تحصیلی بیش از یک سوم این کودکان تاثیر گذاشت. نتیجه­گیری: آسیب­های شناختی در کودکان مبتلا به ام اس مشاهده می­شود. برنامه­ریزی جامع برای درمان این کودکان باید دربرگیرندۀ تایید این امر باشد که این قشر از کودکان ممکن است برای امور تحصیلی خود نیازمند دریافت تسهیلات آموزشی باشند. [1] Neuropsychological profile [2] Expanded Disability Status Scale (EDSS) [3] منظور از «جدید» این است که ارزیابی این مقیاس به تازگی صورت گرفته باشد و آزمون­گیرنده به ارزیابی­های قدیمی اتکا ننماید. [4] Relapse LA eng UL http://exceptionaleducation.ir/article-1-1337-fa.html M3 ER -