@ARTICLE{Yazdani, author = {Yazdani, Sara and Foroughipour, Mohsen and }, title = {Cognitive functioning in children and adolescents with multiple sclerosis}, volume = {1}, number = {156}, abstract ={هدف: بررسی عملکرد شناختی در کودکان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس). روش­شناسی پژوهش:نویسنده این پژوهش پروفایل عصب-­روانشناسی[1] 37 کودک مبتلا به ام اس که تشخیص بالینی قطعی در مورد بیماری آنها صورت گرفته بود را بررسی و به لحاظ یافتن رابطۀ احتمالی میان عملکرد شناختی و مشخصه­های بالینی مورد ارزیابی قرار داد. یافته­ها: از 37 کودک و نوجوان ارزیابی شده، 35% از آنها به­طور چشمگیری دارای اختلال در عملکرد شناختی بودند. عملکرد شناختی بطور کامل با چندین متغیر بالینی در ارتباط بود که دربرگیرندۀ میزان وضعیت ناتوانی گسترده[2] جدید[3]، تعداد کل دفعات عود بیماری[4] و طول بیماری بود. بیماری ام اس بطور نامطلوبی بر عملکرد تحصیلی بیش از یک سوم این کودکان تاثیر گذاشت. نتیجه­گیری: آسیب­های شناختی در کودکان مبتلا به ام اس مشاهده می­شود. برنامه­ریزی جامع برای درمان این کودکان باید دربرگیرندۀ تایید این امر باشد که این قشر از کودکان ممکن است برای امور تحصیلی خود نیازمند دریافت تسهیلات آموزشی باشند. [1] Neuropsychological profile [2] Expanded Disability Status Scale (EDSS) [3] منظور از «جدید» این است که ارزیابی این مقیاس به تازگی صورت گرفته باشد و آزمون­گیرنده به ارزیابی­های قدیمی اتکا ننماید. [4] Relapse }, URL = {http://exceptionaleducation.ir/article-1-1337-fa.html}, eprint = {http://exceptionaleducation.ir/article-1-1337-fa.pdf}, journal = {Journal of Exceptional Education (J Except Educ)}, doi = {}, year = {2019} }