TY - JOUR T1 - Considering the Effectiveness of Psychosocial Intervention on Inhibition and Emotion Regulation in Children with High Functioning Autism Spectrum Disorder TT - بررسی اثربخشی مداخله روانی-اجتماعی بر بازداری و تنظیم هیجانی کودکان با اختلال طیف اتیسم دارای عملکرد بالا JF - SEO JO - SEO VL - 4 IS - 147 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1121-fa.html Y1 - 2017 SP - 41 EP - 48 KW - Inhibition KW - Emotional regulation KW - Psychosocial intervention KW - High functional autism spectrum disorder N2 - زمینه: اختلال طیف اتیسم، اختلالی شناختی و عصبی-رفتاری است که با 3ویژگی اصلی نارسایی در مهارت‌های تعامل اجتماعی، اختلال در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، همراه با الگوی‌های محدود و تکراری علایق مشخص شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخله روانی-اجتماعی بر بازداری و کنترل هیجانی کودکان با اختلال طیف اتیسم دارای عملکرد بالا بود. روش: روش این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. تعداد 24کودک در دامنه سنی 10 تا 12سال به روش نمونه‌گیری در دسترس در استان یزد انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در 2گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. در این پژوهش برای ارزیابی کارکردهای اجرایی از پرسش‌نامه بریف و برای ارزیابی اختلال طیف اتیسم از پرسش‌نامه صفات طیف اتیسم استفاده شد. پس از اجرای پیش‌آزمون، برای آزمودنی‌های گروه آزمایش 10جلسه مداخله روانی-اجتماعی برای کودکان و به‌طور همزمان 10جلسه آموزش ویژه والدین‌شان انجام شد و بعد از اتمام آن در هر 2گروه آزمایش و گواه پس‌آزمون اجراشد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین نمره‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون متغیر بازداری (34/35f=، 001/0P=) و تنظیم هیجانی تفاوت معنی‌دار وجود دارد (001/0P=). نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که روش مداخله‌ای روانی-اجتماعی بر کاهش بازداری و بهبود تنظیم هیجانی کودکان با اختلال طیف اتیسم اثر مثبت و معنی‌داری دارد. M3 ER -