@ARTICLE{Mohseni-Ezhiyeh, author = {Mohseni-Ezhiyeh, Alireza and Ghamarani, Amir and }, title = {Program for the Education and Enrichment of Relational Skills for Teenager with Autism Spectrum Disorder}, volume = {3}, number = {158}, abstract ={زمینه: آسیب در کارکـردهای اجتماعی یکی از ویژگی‌های برجستۀ اختلال طیف اُتیسم است کـه نیـازمند توجه و مداخله در طـول زنـدگی فـرد به ویـژه در دوران نوجـوانی است. پـژوهـش حـاضر بـا هـدف معرفی برنـامۀ آموزش و غنی‌سـازی مهـارت‌های ارتبـاطی (PEERS) برای نوجوانان با اختلال طیف اُتیسم (ASD) انجام گرفت. نتیجه‌گیری: نتایج بررسی نشان داد که برنامۀ آموزش و غنی‌سـازی مهارت‌های ارتباطی (PEERS)، برنامه‌ای منوالایز شده برای آموزش و غنی‌سازی مهارت های ارتباطی است و یکی از تنها مداخلات مبتنی بر شواهد است که تمرکز بر مهارت های اجتماعی نوجوانان با اختلال طیف اُتیسم دارد. درس‌ها به صورت روزانه در کلاس‌های 30-60 دقیقه‌ای به صورت پیوسته، طی 4-5 روز در هفته و در بازۀ زمانی 14 هفته‌ تدریس می‌شود. مهم‌ترین جنبه‌های برنامه شامل پشتیبانی تجربی، استفاده از والدین در برنامه و توجه به مهارت‌های ارزشمند اجتماعی است. }, URL = {http://exceptionaleducation.ir/article-1-1425-fa.html}, eprint = {http://exceptionaleducation.ir/article-1-1425-fa.pdf}, journal = {Journal of Exceptional Education (J Except Educ)}, doi = {}, year = {2019} }