TY - JOUR T1 - Reading Disabilities in Children: A Selective Meta-Analysis of the Cognitive Literature TT - اختلال‌های خواندن در کودکان: فراتحلیلی انتخابی از ادبیات شناختی JF - SEO JO - SEO VL - 3 IS - 158 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-996-fa.html Y1 - 2019 SP - 0 EP - 0 KW - Reading disorder KW - Educational function KW - Cognitive function KW - Behavioral function N2 - زمینه و هدف: این مقاله به بررسی و ترکیب پژوهش‌هایی می ‌پردازد که عملکرد تحصیلی، شناختی و رفتاری کودکان با و بدون اختلال خواندن را مقایسه کرده‌اند. 48پژوهش با 735اندازه‌ اثر ملاک ورود به فراتحلیل را برآورده کردند که وزن کلی اندازه‌ اثر آن‌ها 98/0 بود. یافته‌ها: اندازه‌های اثر کم تا زیاد به نفع کودکان بدون اختلال خواندن در سنجه‌های زیر نمایان شد: شناخت (نام‌گذاری سریع) (اندازه اثر=98/0)، آگاهی واجی (اندازه اثر=00/1)، حافظه‌ فعال کلامی (اندازه اثر=79/0)، حافظه‌ کوتاه‌مدت (اندازه اثر=56/0) ، حافظه‌ بصری-فضایی (اندازه اثر=48/0)، پردازش اجرایی (اندازه اثر=67/0)، پیشرفت تحصیلی (خواندن شبه‌کلمات) (اندازه اثر=85/1)، ریاضیات (اندازه اثر=20/1)، واژگان (اندازه اثر=83/0)، هجی (اندازه اثر=25/1)، نوشتن (اندازه اثر=20/1) و مهارت‌های رفتاری (اندازه اثر=80/0). مدل‌سازی خطی سلسله‌ای نشان داد که سنجه‌های پردازش شناختی ویژه (حافظه فعال کلامی، حافظه‌ بصری-فضایی، پردازش شناختی، حافظه کوتاه‌مدت) و سنجه‌های هوش (هوش عمومی و کلامی) به‌طور معناداری تفاوت‌های اندازه‌ اثر کلی گروه را تعدیل می‌کند. نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، یافته‌ها از این فرضیه حمایت کردند که نقایص شناختی در کودکان مبتلا به اختلال خواندن پایدار است. واژه‌های کلیدی: اختلال خواندن، عملکرد تحصیلی، عملکرد شناختی، عملکرد رفتاری M3 ER -