@ARTICLE{Hemati Alamdarloo, author = {Hemati Alamdarloo, Ghorban and Hosseinkhanzadeh, Abas Ali and Arjmandi, Mohammad Sadegh and Teymoori Asfichi, Mohammad Mehdi and Taher, Mahboobeh and }, title = {The Role of Mothers' Parenting Style on Prediction of Behavior Problems in Preschool Children with Intellectual Disability }, volume = {3}, number = {125}, abstract ={هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی با کم‌توانی‌ذهنی بر اساس سبک فرزندپروری مادران آنها بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه را تمامی مادران کودکان پیش‌دبستانی با کم‌توانی‌ذهنی شهر شیراز تشکیل می‌داد که از میان آن‌ها 58 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسش‌نامه سبک فرزندپروری مادران (رابینسون و همکاران، 1995) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی با کم‌توانی‌ذهنی (شهیم و یوسفی، 1378) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک فرزندپروری استبدادی و سهل‌گیرانه پیش‌بینی‌کننده مثبت و معنی‌دار مشکل رفتاری ترس، مشکل رفتار اجتماعی و پرخاشگری است (05/0>P). همچنین یافته‌های پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری اقتداری پیش‌بینی‌کننده منفی و معنی‌دار مشکل رفتاری ترس، مشکل رفتار اجتماعی و پرخاشگری است (05/0>P). شایان ذکر است که در این پژوهش بین سبک استبدادی، سبک اقتداری و سبک سهل‌گیرانه با مشکل نارسایی توجه همبستگی معنی‌داری مشاهده نشد. با توجه به یافته‌های به دست آمده طراحی کارگاه‌های آموزشی در مورد سبک های فرزندپروری و اثرات هر یک از آن ها بر فرزندان بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با تغییر نگرش مادران و بهبود روابط اعضای خانواده مشکلات رفتاری دانش آموزان با کم توان ذهنی را کاهش داد. }, URL = {http://exceptionaleducation.ir/article-1-152-fa.html}, eprint = {http://exceptionaleducation.ir/article-1-152-fa.pdf}, journal = {Journal of Exceptional Education (J Except Educ)}, doi = {}, year = {2014} }