TY - JOUR T1 - Introducing the Pattern of Strengths and Weaknesses to Identify and Diagnosis Children with Specific Learning Disabilities TT - معرفی الگوی نقاط قوت و ضعف برای شناسایی و تشخیص کودکان با ناتوانی‌های یادگیری‌ویژه JF - SEO JO - SEO VL - 1 IS - 144 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-989-fa.html Y1 - 2017 SP - 58 EP - 65 KW - Specific learning disabilities KW - Pattern of strengths and weaknesses KW - Identify and diagnosis N2 - زمینه: کودکان با ناتوانی‌های یادگیری ویژه، 4/5 درصد کل جمعیت را تشکیل می‌دهند، بنابراین شناسایی و تشخیص نوع مشکلات این کودکان، لازم به نظر می‌رسد. هدف از پژوهش حاضر، معرفی الگوی نقاط قوت و ضعف برای شناسایی و تشخیص کودکان با ناتوانی‌های یادگیری ویژه بود. به این منظور با روش مروری، متون اصلی شامل کتاب‌ها و مقاله‌های علمی در این زمینه طی سال‌های 1995 تا 2016 از پایگاه‌های معتبر اطلاعاتی استخراج شد و مورد بررسی قرار گرفت. مرور ادبیات پژوهش نشان داد یکی از الگوهایی که برای شناسایی کودکان با ناتوانی یادگیری ویژه از آن استفاده می‌شود، الگوی نقاط قوت و ضعف است. این الگو، خود به 3الگوی هماهنگی استعداد- پیشرفت، هماهنگی-اختلاف و تطابق-عدم‌تطابق، اشاره دارد که همگی آن‌ها به ارزیابی و شناسایی مشکلات و توانایی‌های کودکان با ناتوانی‌های یادگیری ویژه می‌پردازد. نتیجه‌گیری: الگوی نقاط قوت و ضعف می‌تواند توانایی‌ها و ناتوانایی‌های شناختی و تحصیلی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را مشخص کرده و از این طریق، نیمرخ کاملی از کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری ویژه ارایه ‌دهد. M3 ER -