%0 Journal Article %T Effectiveness of Self-Regulation Training on Improvement of Math Performance in Students with Mathematics Disorder %J Journal of Exceptional Education (J Except Educ) %V 4 %N 147 %U http://exceptionaleducation.ir/article-1-1118-fa.html %R %D 2017 %K Mathematics disorder, Self-regulation strategies, Math Performance, Students, %X زمینه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر بهبود عملکرد درس ریاضی در دانش‌آموزان با اختلال ریاضی انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان پایه‌های اول تا ششم ابتدایی ناحیه3 شهر تبریز در سال تحصیلی 94-1393 بود. پس از غربالگری و جداسازی، به کمک آزمون‌های هوشی و تحصیلی، 40نفر از دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی شناسایی شدند و پس از تمام شماری به‌طور تصادفی در 2گروه گواه و آزمایش (هرکدام 20نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به‌مدت 10جلسه 45دقیقه‌ای تحت آموزش راهبردهای خودتنظیمی قرار گرفتند و گروه گواه آموزش‌های معمول را دریافت کردند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل آزمون‌های رایج در مراکز ناتوانی‌های یادگیری برای هر پایه تحصیلی بود که به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجراشد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که عملکرد گروه آزمایش در درس ریاضی، در مقایسه با گروه گواه، به‌طور معناداری بهبود یافته است(001/0>P). نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای خودتنظیمی به بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی کمک می‌کند. بر این اساس می‌توان به مربیان، مشاوران و روان‌شناسان پیشنهاد کرد که از این راهبردها برای بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی استفاده کنند. %> http://exceptionaleducation.ir/article-1-1118-fa.pdf %P 9-18 %& 9 %! %9 Review Article %L A-10-1109-1 %+ %G eng %@ 1727-3145 %[ 2017