AU - Ramezani, Ahmad TI - Utilization of Core Vocabulary for Students with Special Needs PT - JOURNAL ARTICLE TA - SEO JN - SEO VO - 6 VI - 143 IP - 143 4099 - http://exceptionaleducation.ir/article-1-807-fa.html 4100 - http://exceptionaleducation.ir/article-1-807-fa.pdf SO - SEO 143 AB  - زمینه: واژگان پایه از حوزه‌های موردتوجه در آموزش ویژه است. در این مقاله ابتدا برخی از پژوهش‌های مرتبط با واژگان پایه مرور شده، سپس کاربست واژگان پایه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه معرفی و تبیین می‌شود. روش: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. مقاله‌ها و مستندات پژوهشی نمایه‌شده در پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری ایران از سال 1973 و پژوهش‌های غیرایرانی نمایه‌شده در اریک و گوگل پژوهشگر از سال 1928 موردبررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: مناسب‌ترین روش برای تخمین واژگان پایه درهم‌کرد پیکره‌های زبانی و سپس استخراج واژه‌هایی است که بسامد رخدادشان بالاتر از 80درصد در پیکره است. گام بعدی استفاده از فهرست واژگان پایه (کاربست واژگان پایه) در طراحی آزمون‌های غربالگری و تدوین برنامه‌های مداخله‌ای برای کودکان با نیازهای ویژه است. نتیجه‌گیری: کاربست واژگان پایه می‌تواند هم در تشخیص و ارزیابی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و هم در طراحی و تدوین برنامه‌های مداخله‌ای سودمند باشد. به این ترتیب هم معیاری برای ارزیابی دانش واژگانی و غربالگری واژگانی دانش‌آموزان و حتی بزرگسالان با نیازهای ویژه خواهیم داشت و هم فرآیند حمایت زبانی و غنی‌سازی واژگانی (رژیم واژگانی) مشخص می‌شود. برنامه‌های مداخله‌ای مبتنی بر واژگان پایه برای دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و اختلال‌های ویژه زبانی و دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی مفید است. CP - IRAN IN - Institute for Exceptional Children LG - eng PB - SEO PG - 61 PT - Review Article YR - 2017