جلد 3، شماره 158 - ( 6-1398 )                   شماره 158 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه پیام نور اصفهان ، salimi300@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (3639 مشاهده)

زمینه و هدف: این مقاله به بررسی و ترکیب پژوهش‌هایی می ‌پردازد که عملکرد تحصیلی، شناختی و رفتاری کودکان با و بدون اختلال خواندن را مقایسه کرده‌اند. 48پژوهش با 735اندازه‌ اثر ملاک ورود به فراتحلیل را برآورده کردند که وزن کلی اندازه‌ اثر آن‌ها 98/0 بود.

یافته‌ها: اندازه‌های اثر کم تا زیاد به نفع کودکان بدون اختلال خواندن در سنجه‌های زیر نمایان شد: شناخت (نام‌گذاری سریع) (اندازه اثر=98/0)، آگاهی واجی (اندازه اثر=00/1)، حافظه‌ فعال کلامی (اندازه اثر=79/0)، حافظه‌ کوتاه‌مدت (اندازه اثر=56/0) ، حافظه‌ بصری-فضایی (اندازه اثر=48/0)، پردازش اجرایی (اندازه اثر=67/0)، پیشرفت تحصیلی (خواندن شبه‌کلمات) (اندازه اثر=85/1)، ریاضیات (اندازه اثر=20/1)، واژگان (اندازه اثر=83/0)، هجی (اندازه اثر=25/1)، نوشتن (اندازه اثر=20/1) و مهارت‌های رفتاری (اندازه اثر=80/0). مدل‌سازی خطی سلسله‌ای نشان داد که سنجه‌های پردازش شناختی ویژه (حافظه فعال کلامی، حافظه‌ بصری-فضایی، پردازش شناختی، حافظه کوتاه‌مدت) و سنجه‌های هوش (هوش عمومی و کلامی) به‌طور معناداری تفاوت‌های اندازه‌ اثر کلی گروه را تعدیل می‌کند.

نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، یافته‌ها از این فرضیه حمایت کردند که نقایص شناختی در کودکان مبتلا به اختلال خواندن پایدار است.

واژه‌های کلیدی: اختلال خواندن، عملکرد تحصیلی، عملکرد شناختی، عملکرد رفتاری

متن کامل [PDF 182 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: ترجمه (پایان پذیرفته است) | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1395/8/30 | ویرایش نهایی: 1399/1/24 | پذیرش: 1396/3/2 | انتشار: 1399/1/24 | انتشار الکترونیک: 1399/1/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.