جلد 1، شماره 144 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 )                   شماره 144 صفحات 65-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohamadzade A, ghamarani A. Introducing the Pattern of Strengths and Weaknesses to Identify and Diagnosis Children with Specific Learning Disabilities. J Except Educ 2017; 1 (144) :58-65
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-989-fa.html
محمدزاده عادل، قمرانی امیر. معرفی الگوی نقاط قوت و ضعف برای شناسایی و تشخیص کودکان با ناتوانی‌های یادگیری‌ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 1 (144) :58-65

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-989-fa.html


1- دانشگاه اصفهان ، am.omid20@yahoo.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (5201 مشاهده)

زمینه: کودکان با ناتوانی‌های یادگیری ویژه، 4/5 درصد کل جمعیت را تشکیل می‌دهند، بنابراین شناسایی و تشخیص نوع مشکلات این کودکان، لازم به نظر می‌رسد. هدف از پژوهش حاضر، معرفی الگوی نقاط قوت و ضعف برای شناسایی و تشخیص کودکان با ناتوانی‌های یادگیری ویژه بود. به این منظور با روش مروری، متون اصلی شامل کتاب‌ها و مقاله‌های علمی در این زمینه طی سال‌های 1995 تا 2016 از پایگاه‌های معتبر اطلاعاتی استخراج شد و مورد بررسی قرار گرفت. مرور ادبیات پژوهش نشان داد یکی از الگوهایی که برای شناسایی کودکان با ناتوانی یادگیری ویژه از آن استفاده می‌شود، الگوی نقاط قوت و ضعف است. این الگو، خود به 3الگوی هماهنگی استعداد- پیشرفت، هماهنگی-اختلاف و تطابق-عدم‌تطابق، اشاره دارد که همگی آن‌ها به ارزیابی و شناسایی مشکلات و توانایی‌های کودکان با ناتوانی‌های یادگیری ویژه می‌پردازد.

نتیجه‌گیری: الگوی نقاط قوت و ضعف می‌تواند توانایی‌ها و ناتوانایی‌های شناختی و تحصیلی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را مشخص کرده و از این طریق، نیمرخ کاملی از کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری ویژه ارایه ‌دهد.

متن کامل [PDF 448 kb]   (2894 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1395/8/22 | ویرایش نهایی: 1396/5/23 | پذیرش: 1395/10/8 | انتشار: 1396/4/7 | انتشار الکترونیک: 1396/4/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.