جلد 1، شماره 144 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 )                   شماره 144 صفحات 41-51 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghamarani A, samadi M. Cognitive Processes in Children with Special Needs: the Introduction and Application Theory of Neuropsychological PASS. Exceptional Education. 2017; 1 (144) :41-51
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-982-fa.html
قمرانی امیر، صمدی مریم. فرآیندهای شناختی در کودکان با نیازهای خاص: معرفی و کاربرد تئوری عصب روانشناختی PASS. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 1 (144) :41-51

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-982-fa.html


1- استادیار دانشگاه اصفهان
2- دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان ، samadi.m.1988@gmail.com
چکیده:   (595 مشاهده)

زمینه: نظریه برنامه‌ریزی، توجه، پردازش همزمان و متوالی نوعی نظریه پردازش شناختی است که در طی چند سال گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مقاله حاضر با هدف بررسی مروری این سازه در گروه کودکان با نیازهای ویژه نگاشته شده است.

نتیجه‌گیری:بررسی یافته‌های پژوهشی کارایی، این نظریه را در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی و ارزیابی افراد با ناتوانی یادگیری ویژه، اختلال کم‌‌توجهی- بیش‌فعالی، اختلال طیف اتیسم، کودکان تیزهوش و کم‌توانی‌ذهنی نشان می‌دهد. این نتایج بیانگر این مطلب است که این گروه‌ها نسبت به همسالان عادی خود نارسایی‌های ویژه‌ای در فرآیندهای پاس دارند.به‌طورکلی می‌توان گفت نتایج مبین این نکته است که نظریه پاس و نیمرخ‌های آن در زمینه‌های بالینی و آموزشی پیشنهادهایی مفید برای درک اختلال‌های بالینی فراهم کرده است.

متن کامل [PDF 429 kb]   (160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: يادگيري
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۵/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۴/۷

ارسال پیام به نویسنده مسئول