جلد 1، شماره 144 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 )                   شماره 144 صفحات 51-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghamarani A, samadi M. Cognitive Processes in Children with Special Needs: the Introduction and Application Theory of Neuropsychological PASS. J Except Educ 2017; 1 (144) :41-51
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-982-fa.html
قمرانی امیر، صمدی مریم. فرآیندهای شناختی در کودکان با نیازهای خاص: معرفی و کاربرد تئوری عصب روانشناختی PASS. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 1 (144) :41-51

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-982-fa.html


1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه اصفهان ، samadi.m.1988@gmail.com
چکیده:   (5307 مشاهده)

زمینه: نظریه برنامه‌ریزی، توجه، پردازش همزمان و متوالی نوعی نظریه پردازش شناختی است که در طی چند سال گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مقاله حاضر با هدف بررسی مروری این سازه در گروه کودکان با نیازهای ویژه نگاشته شده است.

نتیجه‌گیری:بررسی یافته‌های پژوهشی کارایی، این نظریه را در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی و ارزیابی افراد با ناتوانی یادگیری ویژه، اختلال کم‌‌توجهی- بیش‌فعالی، اختلال طیف اتیسم، کودکان تیزهوش و کم‌توانی‌ذهنی نشان می‌دهد. این نتایج بیانگر این مطلب است که این گروه‌ها نسبت به همسالان عادی خود نارسایی‌های ویژه‌ای در فرآیندهای پاس دارند.به‌طورکلی می‌توان گفت نتایج مبین این نکته است که نظریه پاس و نیمرخ‌های آن در زمینه‌های بالینی و آموزشی پیشنهادهایی مفید برای درک اختلال‌های بالینی فراهم کرده است.

متن کامل [PDF 429 kb]   (2874 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1395/8/11 | ویرایش نهایی: 1396/5/23 | پذیرش: 1395/11/17 | انتشار: 1396/4/7 | انتشار الکترونیک: 1396/4/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.