جلد 2، شماره 145 - ( خرداد و تیر 1396 )                   شماره 145 صفحات 13-20 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi R, Khalaj H, khajavi D. Relationship between Motor Development and Body Mass Index of Children with Intellectual Disability with Their Parent’s Quality of Life. Exceptional Education. 2017; 2 (145) :13-20
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-972-fa.html
صادقی رویا، خلجی حسن، خواجوی داریوش. ارتباط رشد حرکتی و شاخص توده بدنی کودکان با کم‌توانی‌ذهنی با کیفیت زندگی والدین آن‌ها. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 2 (145) :13-20

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-972-fa.html


1- کارشناس ارشد دانشگاه اراک
2- دانشیار دانشگاه اراک ، h-khalaji@araku.ac.ir
3- استادیار دانشگاه اراک
چکیده:   (584 مشاهده)

زمینه و هدف: ویژگی‌های رشدی کودکان با کیفیت زندگی والدین‌شان ارتباط دارد. بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی ارتباط رشد حرکتی و شاخص توده بدنی کودکان با کم‌توانی‌ذهنی با کیفیت زندگی والدین آن‌ها بود.

روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونه آماری، از میان همه دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی خفیف (بهره هوشی 70-50) مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اراک در سال تحصیلی 95-1394، بر اساس فرمول کوکران و به‌صورت هدفمند انتخاب شد که سرانجام 127دانش‌آموز و والدین آن‌ها همکاری کردند. رشد حرکتی، کیفیت زندگی و قد و وزن، به ترتیب با استفاده از شکل کوتاه آزمون تبحر حرکتی برونینکز اوزرتسکی، پرسش‌نامه اس‌اف 12، مترنواری نصب‌شده روی دیوار و ترازوی دیجیتالی اندازه‌گیری شد. داده‌ها توسط نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 23 و در سطح معناداری 05/0 با استفاده از ضریب همبستگی تفکیکی و تحلیل رگرسیون خطی تحلیل شد.

یافته‌ها: رشد حرکتی کودکان با کم‌توانی‌ذهنی ). شاخص توده بدنی کودکان با کیفیت زندگی والدین آن‌ها ارتباط معناداری ندارد (83/0=P).

نتیجه‌گیری: احتمالا تقویت رشد حرکتی کودکان باعث ارتقای کیفیت زندگی والدین می‌شود، بنابراین تمرکز بر رشد حرکتی کودک، ضمن اثرگذاری درون‌فردی، یک راهکار درمانی برای ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی والدین کودکان با کم‌توانی‌ذهنی خواهد بود.

متن کامل [PDF 378 kb]   (193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۵/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۴/۱۷

ارسال پیام به نویسنده مسئول