جلد 5، شماره 127 - ( 9-1393 )                   شماره 127 صفحات 36-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- اداره استثنایی شهرستانهای تهران ، mortezaalikhani90@yahoo.com
2- دانشگاه خوارزمی
3- اداره استثنایی شهرستانهای تهران
چکیده:   (8696 مشاهده)

زمینه:پژوهش حاضر به منظور مطالعه تاثیر خواندن کتاب­های مناسب سازی شده بر بهبود تمیز شنیداری و مهارت­ های  کلامی کودکان آسیب دیده شنوایی پایه پنجم ابتدایی (شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی) در سال تحصیلی 92-1391 انجام شده است.

روش: روش پژوهش، آزمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر ناشنوای پایه پنجم ابتدایی مدارس روزانه شهرستان‌های استان تهران است. با توجه به نوع پژوهش، نمونه‌ای به حجم 30 نفر از دانش آموزان ناشنوا به روش خوشه ای چند مرحله ای برای گروه آزمایش و گواه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون هوش ریون (برای همتا کردن گروه‌ها به لحاظ بهره هوشی)، آزمون وپمن (جهت سنجش بهبود تمیز شنیداری) و جهت بررسی این فرضیه در گروه آزمایش و گواه از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است.

یافته ها: سطح معناداری بین دو گروه آزمایش و گواه  در میزان بهبود تمیز شنیداری (با ثابت نگه داشتن اثر پیش آزمون) برابر با 0001/0 است و بین این دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P<). همچنین در این پژوهش، مقایسه میانگین نمرات آزمون وپمن برای بررسی بهبود تمیز شنیداری در گروه گواه  و آزمایش قبل و بعد از انجام روش مورد نظر نشان می­ دهد، بین میانگین­ های به­ دست آمده تفاوت معناداری وجود دارد. 

متن کامل [PDF 7525 kb]   (2083 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/8/4 | ویرایش نهایی: 1393/9/20 | پذیرش: 1393/2/31 | انتشار: 1393/9/17 | انتشار الکترونیک: 1393/9/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.