جلد 5، شماره 127 - ( 9-1393 )                   شماره 127 صفحات 24-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

alikhani M, rastgar pour H, bazrafshan S. The Influence of Non-Academic Books on Auditory Distinction Improvement Of deaf and Hearing Impaired students. Exceptional Education. 2014; 5 (127) :24-36
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-96-fa.html
علیخانی مرتضی، رستگار پور حسن، بذر افشان صابره. تاثیر کتاب های غیردرسی بر بهبود تمیز شنیداری کودکان آسیب دیده شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 5 (127) :24-36

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-96-fa.html


1- اداره استثنایی شهرستانهای تهران ، mortezaalikhani90@yahoo.com
2- دانشگاه خوارزمی
3- اداره استثنایی شهرستانهای تهران
چکیده:   (5199 مشاهده)

زمینه:پژوهش حاضر به منظور مطالعه تاثیر خواندن کتاب­های مناسب سازی شده بر بهبود تمیز شنیداری و مهارت­ های  کلامی کودکان آسیب دیده شنوایی پایه پنجم ابتدایی (شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی) در سال تحصیلی 92-1391 انجام شده است.

روش: روش پژوهش، آزمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر ناشنوای پایه پنجم ابتدایی مدارس روزانه شهرستان‌های استان تهران است. با توجه به نوع پژوهش، نمونه‌ای به حجم 30 نفر از دانش آموزان ناشنوا به روش خوشه ای چند مرحله ای برای گروه آزمایش و گواه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون هوش ریون (برای همتا کردن گروه‌ها به لحاظ بهره هوشی)، آزمون وپمن (جهت سنجش بهبود تمیز شنیداری) و جهت بررسی این فرضیه در گروه آزمایش و گواه از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است.

یافته ها: سطح معناداری بین دو گروه آزمایش و گواه  در میزان بهبود تمیز شنیداری (با ثابت نگه داشتن اثر پیش آزمون) برابر با 0001/0 است و بین این دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P<). همچنین در این پژوهش، مقایسه میانگین نمرات آزمون وپمن برای بررسی بهبود تمیز شنیداری در گروه گواه  و آزمایش قبل و بعد از انجام روش مورد نظر نشان می­ دهد، بین میانگین­ های به­ دست آمده تفاوت معناداری وجود دارد. 

متن کامل [PDF 7525 kb]   (1898 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۹/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۲/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۹/۱۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۳/۹/۱۷

ارسال پیام به نویسنده مسئول