زمینه: مهارت کنترل خشم یکی از موثرترین برنامههای پیشگیری از شیوع انواع رفتارهای پرخطر و افزایش کارآمدی شخصی و اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش شناختی-رفتاری کنترل خشم بر خشم نوجوانان با اختلال سلوک ساکن در مراکز شبهخانواده بود.
روش: روش پژوهش، طرح آزمایشی پیشآزمون–پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همه نوجوانان 18-12 سال پسر مراکز شبهخانواده بهزیستی شهرستان گرگان در سال 1394 بودند. از بین جامعه آماری تعداد 30نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که 15 نفر آنها در گروه آزمایش و 15 نفر دیگر در گروه گواه قرار گرفتند. شیوه نمونهگیری در دسترس بود. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان و سیاهه رفتاری کودک، فرم گزارش معلم و پرسشنامه پرخاشگری بود. از آزمون تحلیل کوواریانس برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت کنترل خشم در کاهش پرخاشگری کلی و مولفههای پرخاشگری افکار، رفتار و احساس نوجوانان دارای اختلال سلوک مراکز شبهخانواده موثر است.
نتیجهگیری: از اینرو میتوان نتیجه گرفت که آموزش کنترل خشم بهعنوان یکی از درمانهای شناختی در کاهش نشانههای اختلال سلوک تاثیرگذار است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |