جلد 1، شماره 138 - ( فروردین و اردیبهشت 1395 )                   شماره 138 صفحات 30-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kabosi M B, ghorbani A. Effects of Cognitive-behavioral Anger Management on Adolescents with Conduct Disorder. J Except Educ 2016; 1 (138) :22-30
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-850-fa.html
کابوسی محمدباقر، قربانی عالمه. اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری کنترل خشم بر نوجوانان دارای اختلال سلوک . تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 1 (138) :22-30

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-850-fa.html


1- بهزیستی گلستان
2- روان شناسی بالینی ، A.ghorbani1367@yahoo.com
چکیده:   (8857 مشاهده)

زمینه: مهارت کنترل خشم یکی از موثرترین برنامه‌های پیشگیری از شیوع انواع رفتارهای پرخطر و افزایش کارآمدی شخصی و اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش شناختی-رفتاری کنترل خشم بر خشم نوجوانان با اختلال سلوک ساکن در مراکز شبه‌خانواده بود.

روش: روش پژوهش، طرح آزمایشی پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه‌ گواه بود. جامعه آماری شامل همه نوجوانان 18-12 سال پسر مراکز شبه‌خانواده بهزیستی شهرستان گرگان در سال 1394 بودند. از بین جامعه آماری تعداد 30نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند که 15 نفر آن‌ها در گروه آزمایش و 15 نفر دیگر در گروه گواه قرار گرفتند. شیوه نمونه‌گیری در دسترس بود. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان و سیاهه رفتاری کودک، فرم گزارش معلم و پرسش‌نامه پرخاشگری بود. از آزمون تحلیل کوواریانس برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت کنترل خشم در کاهش پرخاشگری کلی و مولفه‌های پرخاشگری افکار، رفتار و احساس نوجوانان دارای اختلال سلوک مراکز شبه‌خانواده موثر است.

نتیجه‌گیری: از این‌رو می‌توان نتیجه گرفت که آموزش کنترل خشم به‌عنوان یکی از درمان‌های شناختی در کاهش نشانه‌های اختلال سلوک تاثیرگذار است.

متن کامل [PDF 241 kb]   (5772 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1394/11/10 | ویرایش نهایی: 1395/6/18 | پذیرش: 1394/12/13 | انتشار: 1395/3/26 | انتشار الکترونیک: 1395/3/26

فهرست منابع
1. اصغری نکاح، سیدمحسن؛ حیدری دربندی، آسیه(1389). مقایسه شیوه های نگهداری و حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست از منظر مراقبت سلامت و بهداشت روانی. خلاصه مقالات چهارمین جشنواره علمی-تحقیقاتی کودکان سرو . 18.صفحه 43-29.
2. بشکار، سلطانعلی(1387). بررسی اثربخشی مدیریت خشم در کاهش پرخاشگری دانش آموزان دبیرستانی شهر ایذه، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز.
3. پورحسین دناک، مژده؛ نورانی پور، رحمت اله؛ وکیلی، پریوش(1388). بررسی میزان سودمندی آموزش مدیریت خشم در کاهش و مهار خشم در دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه منطقه 13 شهر تهران. تازه ها و پژوهش های مشاوره. 8(31). 44-27.
4. حافظی، فریبا؛ خاجونی، ابراهیم(1390). تاثیر آموزش مهارت کنترل خشم بر کاهش رفتارهای تکانشورانه و اضطراب در افراد مبتلا به اختلال PTSD. یافته های نو در روانشناسی. 5(20). 107-89.
5. رافضی، زهره(1383). نقش آموزش کنترل خشم به نوجوانان 18-15 ساله در کاهش پرخاشگری. پایاین نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
6. رضاعی، فرزین(1392). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک، تهران: انتشارات ارجمند.
7. سازمان بهزیستی کشور، معاونت امور اجتماعی(1388). دستورالعمل تخصصی مراقبت و پرورش کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی کشور. تهران: اداره کل روابط عمومی بهزیستی کشور.
8. صنعت نگار، سارا؛ حسن آبادی، حسین؛ اصغری نکاح، سید محسن(1391). اثربخشی قصه درمانی گروهی بر کاهش ناامیدی و تنهایی کودکان دختر مراکز شبه خانواده. فصلنامه روانشناسی کاربردی، شماره 4(24)، صفحه 23-7.
9. نعمتی، نعمت(1387). اثربخشی آموزش مدیریت کنترل خشم در زندانیان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
10. مینایی، اصغر(1384). هنجار یابی نظام بخش مبتنی بر تجربه آشنباخ. تهران: انتشارات سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.