جلد 3، شماره 140 - ( مرداد و شهریور 1395 )                   شماره 140 صفحات 12-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه رازی ، mgolmohammadian@gmail.com
2- دانشگاه رازی
چکیده:   (4820 مشاهده)

زمینه: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش سرمایه روان‌شناختی و رفتار شهروندی سازمانی در پیش‌بینی رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی شهر کرمانشاه بود.

روش: روش پژوهش، از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه‌ آماری شامل همه معلمان مدارس استثنایی مقطع ابتدایی شهرکرمانشاه در سال تحصیلی 94-93 بود. حجم جامعه‌ پژوهشی 108‌نفربودند و به‌علت کوچک‌بودن جامعه، کل آن‌ها انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از 3پرسش‌نامه سرمایه روان‌شناختی لوتانز، رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و رضایت شغلی بری فیلد و روث استفاده شد. داده‌های پژوهش از طریق شاخص‌های آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند‌متغیره به روش گام‌به‌گام تجزیه‌وتحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین سرمایه روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن (خودکارآمدی، امیدواری، تاب‌آوری و خوش‌بینی) با رضایت شغلی، همبستگی مثبت معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین مؤلفه‌های شهروندی سازمانی، جوانمردی و تواضع با رضایت شغلی به ترتیب همبستگی منفی و مثبت معنی‌داری وجود دارد. تجزیه‌و‌تحلیل رگرسیونی نشان داد مؤلفه جوانمردی و سرمایه روان‌شناختی کل 25‌درصد از واریانس رضایت شغلی را تبیین می‌کنند.

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش، نقش و اهمیت سرمایه روان‌شناختی و 2مؤلفه جوانمردی و تواضع رفتار شهروندی سازمانی را در پیش‌بینی رضایت شغلی معلمان یادآور می‌شود.

متن کامل [PDF 281 kb]   (1763 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1394/10/8 | ویرایش نهایی: 1395/9/7 | پذیرش: 1395/2/28 | انتشار: 1395/8/19 | انتشار الکترونیک: 1395/8/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.