جلد 1، شماره 138 - ( فروردین و اردیبهشت 1395 )                   شماره 138 صفحات 47-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pirzadi H, sharifi-ardani A. Attachment Theory and Socioemotional Problems in Students with Learning Disorder: Theoretical Explanation and Clinical Applications. Exceptional Education. 2016; 1 (138) :47-56
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-760-fa.html
پیرزادی حجت، شریفی اردانی احمد. نظریه دلبستگی و مشکلات هیجانی- اجتماعی در دانش‌آموزان با مشکلات ویژه یادگیری: تبیین نظری و کاربردهای بالینی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 1 (138) :47-56

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-760-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی-دانشگاه علامه طباطبایی ، h.pirzadi@ut.ac.ir
2- دانشجوی دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3252 مشاهده)

زمینه: نظریه دلبستگی در تبیین مشکلات هیجانی-اجتماعی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری چارچوب نظری مفیدی را فراهم می‌کند. در این راستا کیفیت دلبستگی به‌عنوان یک‌عامل خطر یا عامل حفاظتی در تبیین ناسازگاری‌های رفتاری و هیجانی-اجتماعی این گروه مطرح است. همسو با نظریه بالبی، الگوی کاری دلبستگی در اصل بر پایه روابط اولیه با مراقبان اصلی رشد می‌کند و به‌تدریج به‌سوی ایجاد روابط دلبستگی ویژه و جدید با دیگران از جمله معلم، گسترش می‌یابد. ایجاد و حفظ چنین روابطی بر سازگاری و عملکرد هیجانی-اجتماعی در حال رشد دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری تاثیر ویژه‌ای دارد.

نتیجه گیری: براین‌اساس، با توجه به نقش الگوهای دلبستگی در تبیین مشکلات هیجانی-اجتماعی کودکان با مشکلات یادگیری، می‌توان از نظریه دلبستگی به‌عنوان چارچوبی برای طراحی مداخله‌های موثر برای کاهش ناسازگاری‌های هیجانی-اجتماعی این کودکان استفاده کرد. کاربردهای بالینی و الزام‌های عملی پژوهش‌های دلبستگی که بر بهبود کیفیت روابط دلبستگی والدین-کودک، توانمندسازی مادران، بهبود منابع مقابله‌ای کودکان و بهبود روابط معلم-دانش‌آموز تاکید دارد، در متن مقاله تشریح شده‌اند.

متن کامل [PDF 241 kb]   (3928 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۶/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۳/۲۶

ارسال پیام به نویسنده مسئول