جلد 2، شماره 139 - ( خرداد و تیر 1395 )                   شماره 139 صفحات 37-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

chehri P, sadeghi M, Veiskarami H A. The Effects of Hope Training on Academic Engagement of Mentally Retarded Female Students. J Except Educ 2016; 2 (139) :30-37
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-734-fa.html
چهری پرستو، صادقی مسعود، ویسکرمی حسنعلی. بررسی تاثیر آموزش امید بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دختر کم‌توان‌ذهنی . تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 2 (139) :30-37

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-734-fa.html


1- دانشگاه لرستان ، parastoo.chehri@gmail.com
2- دانشگاه لرستان
چکیده:   (6253 مشاهده)

زمینه: هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش امید بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دختر کم‌توان‌ذهنی دوره دوم متوسطه شهر خرم‌آباد بود.

روش: روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش‌آموزان دختر کم‌توان‌ذهنی دوره دوم متوسطه شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 94-1393 بود. نمونه پژوهش شامل 30دانش‌آموز دختر کم‌توان‌ذهنی دوره دوم متوسطه شهر خرم‌آباد بود که با استفاده از روش سرشماری انتخاب شده و به صورت تصادفی در 2گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15نفر) جایگزین شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 9جلسه تحت آموزش امید قرار گرفتند اما گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. در پایان از هر 2گروه پس‌آزمون به عمل آمد. ابزار اندازه‌گیری، پرسش‌نامه درگیری تحصیلی زرنگ بود. داده‌ها به وسیله‌ نرم‌افزار  اس‌پی‌اس و آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) تجزیه‌وتحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش امید بر درگیری تحصیلی و مولفه‌های آن شامل درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانش‌آموزان دختر کم‌توان‌ذهنی موثر بوده است.

نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش امید توانسته است درگیری تحصیلی و مولفه‌های شناختی، انگیزشی و رفتاری آن را در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی افزایش داده و بهبود عملکرد تحصیلی آنان را در پی داشته باشد.

متن کامل [PDF 359 kb]   (2271 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1394/8/6 | ویرایش نهایی: 1395/7/18 | پذیرش: 1395/2/26 | انتشار: 1395/7/17 | انتشار الکترونیک: 1395/7/17

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.