جلد 2، شماره 139 - ( خرداد و تیر 1395 )                   شماره 139 صفحات 71-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei Zavaraki E, Dortaj F, Allahi Z. Implementing an Ipad-based Alternative Communication Device for a Student with Cerebral Palsy and Autism in the Classroom via an Access Technology Delivery Protocol . J Except Educ 2016; 2 (139) :58-71
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-695-fa.html
زارعی زوارکی اسماعیل، درتاج فریبا، اللهی ذبیح اله. استفاده از دستگاه ارتباطی جایگزین مبتنی‌بر آی‌پد برای دانش‌آموزان مبتلا به فلج‌مغزی و اختلال طیف اتیسم در کلاس درس با استفاده از دسترسی به فناوری ارایه برنامه. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 2 (139) :58-71

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-695-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
2- دانشگاه پیام نور کرمان
3- آموزش و پرورش استثنایی ، z_allahi57@yahoo.com
چکیده:   (6413 مشاهده)

زمینه: افرادی که به‌عنوان فلج‌مغزی و اختلال طیف اتیسم تشخیص داده می‌شوند دارای کمبودهای ارتباطی قابل‌توجهی هستند. استفاده از یک دستگاه ارتباطی تقویتی و جایگزین اغلب‌اوقات برای ارتقای زبان و همکاری در مدارس، منزل و محیط‌های اجتماعی لازم و ضروری است. پژوهش حاضر تاثیر ارایه دستگاه ارتباطی تقویتی و جایگزین با فناوری بالا را برای دانش‌آموزان مبتلا به فلج‌مغزی واختلال طیف اتیسم، موردارزیابی قرار می‌دهد که آی‌پد اپل نامیده می شود و دارای نرم افزار کاربردی «گوتالک نو» است. تلفیق فناوری، به همراه کاربرد بلندمدت از دستگاه ارتباطی تقویتی و جایگزین بر ارتقای عناصر کلیدی در جهت آموزش دانش‌آموزان، معلمان، دستیاران آموزشی و والدین در طول سال تحصیلی تاکید دارد.

نتیجه گیری: یافته‌ها نشان می‌دهند که در اثر استفاده از آی‌پد مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان و عملکرد غیررسمی‌شان در مدارس افزایش یافته است. همچنین نیاز به توسعه شریک ارتباطی در طی زمان کاهش یافته، درحالی‌که دانش‌آموز، معلم و والدین همچنان با وجود دستگاه آی‌پد جایگاه‌شان حفظ می‌شود. این پژوهش موردی از کاربرد این دستگاه ارتباطی با فناوری بالا برای نیازهای ارتباطی پیچیده و دسترسی جامع حمایت می‌کند که خواستار آموزش نظام‌مند والدین، دستیاران آموزشی، معلمان و دانش‌آموزان هستند.

متن کامل [PDF 568 kb]   (1113 دریافت)    
نوع مطالعه: ترجمه (پایان پذیرفته است) | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1394/6/29 | ویرایش نهایی: 1395/7/17 | پذیرش: 1394/12/22 | انتشار: 1395/7/17 | انتشار الکترونیک: 1395/7/17

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.