زمینه: مهمترین هدف آموزشوپرورش ویژه، آمادهکردن دانشآموزان برای زندگی مستقل یا با کمترین وابستگی است. یکی از مهمترین عواملی که به استقلال در زندگی منجر خواهد شد، اشتغال موفق است. از طریق اشتغال، فرد به کفایت اقتصادی و اجتماعی دست خواهد یافت و در جامعه عزتنفس و احترام بهدست خواهد آورد. دوره پیشحرفهای برای افراد با کمتوانیذهنی بهعنوان دوره حساس در آمادگی شغلی در نظر گرفته شده، بنابراین لازم است در این دوره مهارتهای اساسی که فرد با کمتوانیذهنی را به کسب و حفظ شغل مجهز میکنند، آموزش داده شود. در این پژوهش مهارتهای اساسی مورد نیاز برای آمادگی شغلی دانشآموزان با کمتوانیذهنی در دوره پیشحرفهای مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته است.
نتیجهگیری: پیشنهاد میشود برنامهدرسی در دوره پیشحرفهای متناسب با مهارتهای یافت شده در این پژوهش مورد بازنگری قرار بگیرد و زمینه برای آموزش این مهارتها فراهم شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |