جلد 2، شماره 145 - ( خرداد و تیر 1396 )                   شماره 145 صفحات 67-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه فردوسی مشهد ، mr.fazaeli@hotmail.com
2- مرکز آموزش عالی علوم پزشکی وارستگان
چکیده:   (4887 مشاهده)

زمینه: پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند کودکان با اختلال طیف اتیسم اغلب در کاربرد و درک معنای غیرتحت‌اللفظی زبان (برای مثال، کنایه، طعنه، گول یا فریب، شوخ‌طبعی و استعاره) مشکل دارند. به‌طورویژه، درک کنایه و طعنه برای کودکان با اختلال طیف اتیسم دشوار است، زیرا در کنایه و طعنه، معنای گفته برخلاف آن چیزی است که بیان می‌شود. پژوهش حاضر، اثربخشی بسته آموزشی‌ای را بررسی می‌کند که شامل مجموعه‌ای از قوانین و حاوی نمونه‌های متعدد آموزشی است که در این بسته، شناسایی گفته‌های طعنه‌آمیز و پاسخ مناسب به آنان به 3کودک با اختلال طیف اتیسم آموزش داده می‌شود. 

نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش این بسته موثر بوده و در تمام نمونه‌های داستانی، موقعیت‌ها و افراد تعمیم حاصل شده است.

واژه‌های کلیدی: طعنه، کنایه، کودکان، اختلال طیف اتیسم
متن کامل [PDF 300 kb]   (754 دریافت)    
نوع مطالعه: ترجمه (پایان پذیرفته است) | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1394/1/17 | ویرایش نهایی: 1396/5/22 | پذیرش: 1396/1/14 | انتشار: 1396/5/2 | انتشار الکترونیک: 1396/5/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.